0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Vejen til marathon #7: Valg af tøj til marathon

Velkommen til denne uges artikel i “Vejen til marathon”. Der er blot lidt over 3 uger til Copenhagen Marathon og denne gang handler det om valg af tøj til den store dag.

Du behøver bare at stille dig midt imellem alle løberne, der står og tripper ved startstregen til Copenhagen Marathon eller stå langs ruten om 3 uger og se de tusindvis af løbere, der vil passere dig, for at blive bekræftet i, at der er kæmpe forskel på, hvordan den enkelte løber er klædt på til at møde udfordringen i løbet af de 42 kilometer. Derfor er det også svært at opstille nogle generelle regler for hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig påklædning under et marathon-løb. Dog er der nogle overvejelser, som er vigtigt at gøre sig inden man farer ud og lænser kontoen for at købe nyt løbetøj.

Vejret er afgørende

Jo tættere vi kommer på selve løbet, jo oftere vil de fleste deltagere tjekke vejrudsigten på deres telefon eller en computer. Der er ingen tvivl om, at vejret er en af de vigtigste faktorer i forhold til, hvilken påklædning, som det er hensigtsmæssigt at vælge til løbet. Jeg har løbet Copenhagen Marathon tre gange og der har været vidt forskellige vejr de tre gange og temperaturen har været alt fra 12 grader til mere end 25 grader sidste år. Det har selvfølgelig betydning for valg af løbetøj.

Som udgangspunkt er det, i min optik, vigtigt at man løber i så lidt som muligt uden at det bliver ubehageligt.

Man kan måske have en tendens til at tage for meget tøj på, da der kan være koldt ved starten af løbet. Det indebærer bare den risiko, at man får det alt for varmt undervejs i løbet og ender med at koge over efterhånden som løbet skrider frem. Denne overophedning kan virke decideret præstationsforringende, da kroppen arbejder dårligere, når den overophedes ligesom man øger risikoen for dehydrering, da man igennem den øgede svedproduktion mister væske og salt i kroppen. Hvis man gerne vil undgå at komme til at fryse i minutterne op til starten på løbet kan man med fordel tage en gammel t-shirt over sig, som man kan smide i en af de opstillede containere til indsamling af tøj inden starten eller tage en sort affaldssæk over hovedet, som kan rykkes af, når løbet skydes igang.

Copenhagen Marathon løbes i maj måned, så derfor er chancen for sne-byger og frostgrader ikke længere til stede og det bør selvfølgelig indgå i ens overvejelser. Jeg vil nu lave en gennemgang af de forskellige beklædningsgenstande, som kan være relevante at overveje til marathonløbet. Jeg starter i bunden og slutter i toppen! Jeg vil ikke skrive noget om sko, da jeg allerede har skrevet en artikel om netop dette, som du kan læse her.

Strømperne

Vi starter med strømperne. Det kan måske være en lidt overset del af tøjvalget, men jeg mener faktisk, at det er vigtigt, hvad man vælger at stikke fødderne ned i denne dag. Uanset hvad vil jeg ikke anbefale at man løber i et par almindelige bomuldsstrømper, da disse ikke er i stand til at lede sveden væk fra huden, men i stedet suger det til sig, så fødderne bliver varme og klamme.

Mange vælger at løbe i kompressionsstrømper, der er blevet populære igennem de seneste år. Formålet er, at kompressionen presser blodet i yderste hudlag ind i musklerne og bidrager med en lidt større blodtilførsel til musklerne. Det er dog aldrig blevet bevist ved forsøg, at kompressionsstrømper øger den maksimale iltoptagelse, men der er indikationer på, at strømperne giver en forbedret udholdenhed. Jeg har selv tidligere løbet kompressionsstrømper fra CEP og disse kan bestemt anbefales. Ellers kan et par uldsokker være et godt valg, da uld faktisk er med til at køle fødderne ned, når det er varmt - jeg løber oftest i et par tynde strømper af merino-uld. Alternativet er at løbe i et par tynde strømper i et svedtransporterende materiale, der kan lede fugten væk fra fødderne.

Shorts/tights

Så kommer vi til valg af shorts eller tights. Uanset hvordan vejret bliver, vil det bliver for varmt at løbe i lange tights. Et par korte tights eller shorts er rigeligt til at holde varmen undervejs i løbet. Jeg løber selv både i tights og shorts, når jeg træner ,og det er i høj grad et spørgsmål om komfort, hvorvidt man skal vælge at løbe i det ene fremfor det andet på selve løbsdagen. Det vigtigste er, at du føler dig godt tilpas undervejs. Hvis man foretrækker, at det sidder løst og føles “luftigt” kan det oplagte valg være et par shorts. Disse findes i forskellige længder fra de helt korte splitsshort til de længere shorts, hvor nogle også har en indsyet indertight. Andre bryder sig ikke op, hvis ens shorts kan have en tendens til at “kravle op” undervejs på løbeturen, eller hvis man oplever at få slidsår imellem benene, kan man med fordel vælge et par korte tights, der sidder tæt. Dog kan det være en fordel at smøre sig med vaseline på de udsatte steder imellem benene inden løbet. Det er som sagt et spørgsmål om, hvad man føler sig mest komfortabel i og dette er vigtigt, da man skal løbe i dette sæt tøj i mange timer.

Uanset om man vælger shorts eller tights, vil mange af disse desuden have små, praktiske lommer til opbevaring af f.eks. energiprodukter, som kan være en fordel i et marathonløb. Derudover kan det klart anbefales at vælge et par deciderede løbeunderbukser fremfor ens almindelige boxershorts eller trusser, som ikke kan transportere fugten væk fra huden.

Løbetrøje

Næste del er valget af løbetrøje. I min optik vil det være rigeligt at løbe i en t-shirt eller en singlet. Det kan måske føles en anelse køligt inden starten, eller på de første kilometer, men i takt med at kroppen arbejder igennem flere timer, er det vigtigt at kunne komme af med denne varme og undgå at overophede.

Det er igen et spørgsmål om komfort, hvorvidt man vælger en t-shirt eller en singlet. Det er dog vigtigt, at denne er i et svedtransporterende materiale, som er i stand til at lede fugten og sveden væk fra kroppen - så glem alt om at løbe i en gammel, slidt bomulds-trøje! Der findes både løse overdele, som føles luftige at have på og som kan lede varmen væk fra kroppen, hvorimod en tætsiddende overdel er mere effektiv til at lede fugten væk fra overkroppen og ligeledes kan modvirke smertefulde sår på brystvorterne, hvis man har tendens til dette.

Beskyt hovedet

Til sidst vil jeg kort skrive lidt om at beskytte hovedet mod en solskoldning og at undgå at sveden løber ned i øjnene og begynder at svie. Det kan let blive en varm dag på kontoret, når løbet ligger sidst i maj. Hvis solen står højt på himlen er det vigtigt at beskytte sig mod dennes stråler. Det kan naturligvis gøre med solcreme, men dette kan have en tendens til at blive “svedt ud” undervejs i løbet. Her kan man med fordel vælge en kasket. Det er selvfølgelig vigtigt, at det er en ventilerende løbekasket, så man samtidig kan komme af med varmen og ikke koger over. Hvis man gerne vil undgå, at sveden begynder at genere, kan man vælge at løbe med et pandebånd, så sveden ikke drypper ned i øjnene.

5 gode råd

Der findes som sagt ikke nogen endegyldig løsning på, hvordan man bør klæde sig på under et marathon-løb. Jeg vil dog anbefale følgende:

  • Vælg så lidt tøj som muligt - derved undgår du at overophede undervejs i løbet. Og når de kenyanske og etiopiske løbere med en fedtprocent på 5-7%, der står forrest i feltet, kan holde varmen i et par splitsshorts og en singlet, burde vi andre også kunne gøre det :-)
  • Husk at afprøve det valgte tøj inden den store dag - oplevelsen ved et marathonløb kan nemt blive skæmmet af et ærgerligt slidsår i lysken ved 35 kilometer eller et par strømper, der ligger krøllet sammen forrest i skoen og resulterer i en vabel på størrelse med Samsø
  • Lad være med at løbe med en løberygsæk eller et væskebælte! Det er ekstra vægt, der skal slæbes rundt og depoterne kommer så hyppigt undervejs i løbet, at man sagtens kan holde sig ordentligt hydreret ved disse
  • Vælg noget tøj, som du føler dig godt tilpas i! Det er det vigtigtste. Du skal løbe i tøjet i mange timer og hvis t-shirten driller, når du står foran spejlet på badeværelset, kan du være sikker på, at man kommer til at bande den langt væk, når man har løbet i 3 timer
  • Til slut gør det selvfølgelig ikke noget, at tøjet også ser skarpt ud! Ofte er det også med til at gøre, at du føler dig godt tilpas i det. Hvis du mangler lidt inspiration til at stå knivskarp den 21. Maj, kan du klikke dig ind og læse mit humoristiske indlæg om hvad der er tjekket som løber - og husk: Det er bare for sjov!

Der er blot 23 dage til Copenhagen Marathon. Det er lige om lidt. Det bliver en kæmpe stor fest! Jeg ser utrolig meget frem til at være en del af det igen og på søndag skal jeg selv ud og afprøve de shorts, som jeg skal løbe i til dette års Copenhagen Marathon.

Rigtig god træning og god fornøjelse!

Læs flere af blog-indlæggene her:

  1. Den første gang
  2. De lange træningsture
  3. Det svære valg af løbesko til den store dag
  4. Så lang tid tager det at løbe et marathon
  5. Løbeur - bling bling eller træningsredskab