0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Julegaver byttes t.o.m. 31/1 '17 / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Warning message

The subscription service is currently unavailable. Please try again later.

Om at træne alene eller sammen med andre!

Bloggen er skrevet ud fra både min erfaring som eliteløber og ud fra min nuværende erfaring som nybagt mor med et ønske om at komme i relativ god form igen. Min overbevisning og erfaring er, at tanker og oplevelser er ens for den, som har en elitekarriere som mål og den som primært har løbeoplevelse som mål.

Træn på en måde, som du trives med

Det allervigtigste budskab til dig, hvad enten du er toptrænet og allerede godt i gang med din løbetræning eller hvis du er nybegynder, er, at du skal finde en træningsform, der passer til din mentalitet og til din dagligdag. 

Selvfølgelig skal man engang imellem ud over ens egen ”komfortzone”, men det nytter ikke noget at bygge et stramt styret træningsprogram op omkring intervaltræning på et stadion flere gange om ugen, hvis intervaltræning hænger dig langt ud af halsen, og hvis du har svært ved at afsætte tid til at komme til fællestræning flere gange om ugen. 

Træn sammen med andre

Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at komme til fællestræning minimum 1 gang ugentligt, hvad enten det er via en organiseret klub og træningsseancer i denne klub med en tilknyttet træner eller om det er din egen fællestræning bestående af dig og nogle løbekammerater. Det er bare inspirerende at have nogle at løbe sammen med og ikke altid at skulle ud af døren alene. Dine træningskammerater skal allerhelst være nogen, der harmonerer med dit eget løbeniveau. Løber de for stærkt i forhold til dig, så risikerer du at presse dig selv for meget, hvilket kan ende op med skader ligesom det kan være uoverskueligt at skulle mødes, da træningen kan virke uoverkommelig og unødig hård. Løber de for langsomt i forhold til dit niveau, så får du ikke skub i din egen løbeudvikling, da du vil forblive på det samme niveau hele tiden. Dog kan det være super fint at træne med en makker, som presser dig ned i tempo, hvis du en dag blot skal ud på et ”restitutionsløb” (Restitutionsløb er, når din krop har brug for let træning efter et hårdt træningspas, en hård konkurrence eller hvis du bare er træt og ikke har overskud til andet end lige at komme ud og jogge let). Men det ideelle er som sagt at finde nogle træningskammerater, som harmonerer med dit eget niveau, og hvor det er dagsformen, der afgør hvem der presser hvem en anelse. 

Ses vi den 5. marts?

Det er godt for dit udviklingsniveau, hvis du bliver presset lidt i ny og næ uden, at det som sagt skal være helt ude af trit med dit eget niveau. Desværre får jeg selv løbet lidt for meget alene lige for tiden…….og det kan jeg godt mærke på min løbeudvikling…….det går lidt langsommere med at komme i form end, hvis jeg havde min faste træningsgruppe. Jeg håber snart at få organiseret, at jeg 1 gang ugentligt kan løbe med andre nu, hvor Nikolai er blevet lidt ældre. Jeg kommer i hvert fald til SNIK´s træning d. 5.marts.