0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Gode råd til dagene op til halvmaraton

Nu nærmer BT Halvmaraton sig med hastige skridt. Forhenværende eliteløber, Annemette Rosén (tidligere Annemette Jensen) giver dig her sine gode råd til, hvordan du får et godt løb d. 1. maj.

Du skal gerne have følelsen af, ”at træningen” er i hus nu. Lad være med her de sidste uger før selve konkurrencen at forcere noget. Lad være med at tænke, at hvis jeg lige får det træningspas i hus, så er jeg helt klar. Du kan alligevel ikke nå at forbedre noget nu. Jeg skal virkelig selv holde mig dette for øje lige nu, da mit sidste lange træningspas med babyjoggeren glippede i weekenden ... Og nu er det, at jeg skal holde hovedet koldt og lade være men at forsøge at indhente det forsømte. Bare stole på, at mig og Nikolai er klar til 1.maj.

Du skal nu bare løbe med overskud og nyde de lidt lettere træningspas, der venter de næste uger. Du skal bare begynde at glæde dig til løbet. Fokusér på de succesfulde træningspas, du har haft i løbet af vinteren og det tidlige forår.

Den sidste uge før selve konkurrencen, er det en god ide at ”trappe ned”. Jeg plejede i min ”elitekarrieretid” at droppe de lange ture og ikke løbe mere end 10-12 km, men fortsat fokusere på at holde tempoet oppe. 5 dage før selve konkurrencen lavede jeg det sidste lette fartleks- eller intervalpas. Men stadig med følelsen af overskud.

Tips til kost/væske før løbet

  • Drik rigelig med væske i dagene op til løbet.
  • Drik små portioner.
  • Stop med at drikke 1 1/2-2 timer før løbet.
  • Drik 2-3 dl 5 min. før start.
  • Spis meget og varieret i dagene op til løbet.
  • Undgå store røde bøffer den sidste dag før løbet.
  • Det er OK med ét glas rødvin aftenen før løbet.
  • Spis ca. 3 timer før løbet (let måltid).

Tips til undervejs

  • Drik hver 5km under hele løbet.
  • Drik 2-3% sukkeropløsning.
  • Løb jævnt - ca. lige hurtigt på begge halvdele af distancen.
  • Brug altid svedtransporterende tøj.
  • Brug aldrig helt nye løbesko.
  • Brug lette træningssko, men ikke nødvendigvis meget lette konkurrencesko.
  • Vælg strømper med omhu.
  • Find en balance i din påklædning. Klæd dig ikke alt for varmt på - du får ofte varmen undervejs. Men tænk også på, at kroppen bruger energi, hvis den skal bruge for meget krudt på at varme sig selv op.

Rigtig god tur. Husk at nyde det!