0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Warning message

The subscription service is currently unavailable. Please try again later.

Tips til dagene og ugerne efter løbet

Forhenværende eliteløber, Annemette Rosén (tidligere Annemette Jensen) løb i søndags d. 1. maj BT Halvmarathon med junior i løbevognen. Her kommer hun med sine bedste råd til, hvordan du griber de næste ugers træning an.

Håber alle havde en ligeså skøn oplevelse som mig og Nikolai på den første sommerdag 2016. Vi kom godt igennem og jeg nød at være med på løbebanen igen. Det var selvfølgelig sjovt at vinde løb og løbe stærkt tilbage i min elitekarrieretid, men det var godt nok også skønt at løbe afsted med babyjoggeren og være en del af en folkefest.

De gode råd

Slap af mentalt og fysisk

Uanset hvor hård din konkurrence har været, så skal du give dig selv lov til at slappe af efter løbet. Dette har både din krop og din sjæl godt af. Jo længere og jo hårdere du har løbet, des længere tid vil det tage for dig at restituere.

Efter en succesfuld halvmaraton kan man godt blive lidt utålmodig efter at komme i gang igen, men hvis du starter alt for hårdt op, risikerer du bare at blive skadet efter kort tid. Du risikerer også at miste gejsten på et senere tidspunkt, hvis ikke du har givet dig selv ”fri”. Friheden kan jo også bruges til at afprøve alternative sportsgrene som fx svømning eller aquafitness, cykling eller noget helt fjerde. Men tænk på at vælge en sportsgren, som ikke er alt for hård, da din krop lige har været igennem et ”nedbrydningsarbejde”, som det at løbe en halvmaraton jo faktisk er.

Jeg har i hvert fald taget 7-10 dage, hvor jeg slet ikke har fokuseret på min løbetræning efter et halvmaratonløb, hvor jeg har ”givet den gas”. Har man brugt en halvmaraton som træningsløb, kan man godt fortsætte træningen mere eller mindre uanfægtet, men har man løbet igennem, så er der god ræson i at lade krop og sjæl restituere.

Giv dig selv lov til at være stolt, skuffet, glad, sur over resultatet

En del af at have et fokus er også, at man efterfølgende giver sig tid til at reflektere over, hvordan det så gik og lade sig selv være i de følelser, som man fik omkring præstationen. Men mit vigtigste budskab er imidlertid: Husk dog på, at det blot er sport!

Brug resultatet

Brug dit resultat som udgangspunkt for planlægningen af det næste løb ... hvis altså du er blevet bidt af at være løbsdeltager. Man kan jo også ”bare” vælge at lade træningen være en livsstil i sig selv, der bidrager til velvære i ens hverdagsliv.

Resultatløb eller oplevelsesløb

Hvis du vælger, at du skal deltage i endnu et løb, så husk at fokusere på om dit næste løb skal være et ”oplevelsesløb” eller et ”resultatløb", da det vil have indflydelse på din træningsfremgangsmåde.

Med et resultatløb mener jeg, at man opstiller en tid eller en placering, som man går efter. Med et oplevelsesløb mener jeg, at det er indtrykkene undervejs i løbet og den måde, som man mentalt kommer igennem løbet, der er det vigtigste for en. Et oplevelsesløb er for mig også at vælge en spændende destination for sit løb.

Generelt har jeg igennem hele min løbekarriere været fokuseret på, at mine konkurrencer og træningsophold rundt omkring i den store verden skulle lade sig forene med kulturelle oplevelser. Dette dels da jeg tror på, at man bedst ”lader op”, hvis man har andet at tænke på end det forestående løb og dels da jeg synes, at det ville have været ærgerligt at være på så mange fantastiske destinationer, hvis man så slet ikke fik set andet end hotelværelset. Det har virket for mig at slippe fokus på selve løbet, mens det for andre måske slet ikke vil virke at gå rundt i en storby eller på et museum før selve løbet, da det kan være at man lader bedst op ved at slappe af hjemme på hotellet og koncentrere al sin energi derpå. Men så kan man jo forlænge opholdet med en dag, hvis det lader sig gøre, så man får set lidt af destinationen efter løbet. Selvom man kan have trætte ben – særligt hvis det er et halv eller helmaratonløb, man har gennemført, så går det fint at være turist dagen derpå. Faktisk kan det være godt at få gang i benene ved at spadsere stille og roligt.

Håber I alle vil få fantastiske løbsoplevelser! Vi ses til Eremitageløbet ... dog uden babyjoggeren, da det vist bliver for trængt!