0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Julegaver byttes t.o.m. 31/1 '17 / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Warning message

The subscription service is currently unavailable. Please try again later.

7 tips til at starte på løb som overvægtig

Løb er enorm populært som en motionsform her i Danmark, og det er nærmest en social status at løbe. Men er løb virkelig for alle?

Årsagen til at starte med at løbe kan være mange.

Vægttab, socialt, motion, velvære, eller noget helt femte. Det vigtige er at identificere ønsket for at starte med at løbe, og holde fast i det som en stjerne.

Uanset hvad årsagen er til at starte på at løbe, så er det vigtigt at huske på denne, og at årsagen skal være betydningsfuld, men vigtigst af alt - realistisk, ellers er det for svært at holde ved lige.

Vi kommer her med 7 tips til, hvordan man bedst kommer i gang med at løbe, samt holde sig til, når man har ekstra vægt på kroppen.

  1. Start langsomt.
    Det er super vigtigt at man tage det stille og roligt, både i distance, men særligt tempo.
  2. Løb 33 % og gå 66 % af tiden de første mange gange.
    Under løb bliver ens led, særligt knæ belastet med op mod 2 gange ens egen kropsvægt pr. skridt.
    Denne belastning er for super hård for alle, og skal respekteres, særligt, hvis man vejer lidt for meget.
  3. Find et løbeprogram.
    Et løbeprogram kan hjælpe dig med at strukturere dine løbeture, så du gradvist presser dig selv, uden at skubbe dig selv for langt.
  4. Vær ærlig omkring dit niveau.
    Undgå at presse dig selv ud over dit niveau, særligt de første 3 måneder. Hold dig til dit træningsprogram, det er derfor du har det.
  5. Spis rigtigt, og drik rigeligt med vand.
    Løber du for at tabe dig, så kan løb ikke stå alene.
    Sørg for at spise rigtigt, og få rigeligt med væske.
  6. Sov!
    Det kan lyde helt banalt, men søvn er uhyre vigtigt for en optimal restitution af kroppen, og at kroppen har den fornødne energi til at komme igennem dagen
    Begynder man at mangle søvn, bliver sukkertrangen at tage over, og kosten bliver svær at holde.
  7. Få opbakning af din omgangskreds.
    Opbakning og motivation er super vigtig, når man skal til at starte.
    Det kan være hårdt, man er træt, vejret er ikke lige det bedste - men det er netop her at opbakningen er vigtig.

Vær ærlig overfor dig selv under processen. Respekter og lyt til kroppen.

At løbe som overvægtig er super belastende for kroppen - det kan lade sig gøre, men det kan anbefales at supplere op med en træningsform som ikke er belastende for knæled. Risikoen for skader er rigtig høj lige når man starter op, og særligt som overvægtig.

At starte med at løbe kræver tålmodighed, og overskud.

Vi ønsker dig god fornøjelse med dit projekt, og som altid er vi klar med råd og vejledning på vores Facebook side, og i vores 8 butikker.