0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

9000Runnings bedste motivationsråd

Træerne har for længst smidt deres blade og mørket indfinder sig allerede sidst på eftermiddagen. Kulden og den kolde vind kan bide i fingerspidserne og måske oplever man, at motivationen til at komme afsted på sine løbeture ikke er lige så høj, som den var i juli måned. Sådan oplever jeg det selv. Det kræver noget ekstra at fastholde den gode rytme, som vi har opbygget i løbet af foråret og sommeren i forhold til at løbe. Det oplagte svar på dette kunne jo være at melde sig ind i det lokale fitness-center og henlægge løbeturene til deres løbebånd i de kommende måneder. Det er der ikke noget galt i og jeg løber selv på løbebånd engang imellem. Alligevel synes jeg, at man snyder sig selv som løber, hvis ikke man får de oplevelser, som det kan give at løbe om efteråret og om vinteren. Det vil jeg fortælle lidt om ligesom jeg vil fortælle om nogle af de måder, hvorpå jeg forsøger at fastholde motivationen og lysten til at løbetræne igennem en lang og til tider mørk vinter.

1. Løb med andre

Uanset hvor vi kigger hen, ser vi andre løbere. Så der er ingen grund til at du skal løbe rundt alene i mørket, når antallet af danskere, der løber aldrig har været højere. Overalt i landet findes der masser af etablerede løbeklubber ligesom der også skyder sociale løbefællesskaber som NBRO, Runaar eller AaRun.

Jeg løber selv i AaRun (Aalborg Runners) og især om vinteren er det med til at gøre en kæmpe forskel for mig. Lige præcis det at løbe sammen med andre er virkelig med til at motivere mig for at komme afsted i denne tid, hvor der som sagt ofte er mørkt, når jeg skal afsted.

Det hjælper at vide, at der står en flok andre løbere klar ved havnen i Aalborg, der også har trodset mørket og pludselig ender det, der kan starte med at virke som en sur pligt som en skidehyggelig aften med masser af hyggesnak. Uanset hvad er det naturligvis nødvendigt med en god viljestyrke for at komme afsted, men det kan være motiverende at have en løbeaftale og en løbetur i godt selskab er altid en god oplevelse.

Læs mere om det sociale løbefælleskab NBRO her.

2. Transportløb

Det er egentlig lige så let som det lyder. Nogle dage, når jeg kommer sent hjem fra arbejde, kan lysten til at trække i løbetøjet engang imellem være til at overse. Derfor “snyder” jeg lidt og får løbeturen overstået på vej hjem fra job. Jeg har pakket løbetøj og løbesko hjemmefra og så snart jeg har fri, klæder jeg om og løber hjem. Jeg har en løberygsæk, hvor jeg lige kan have en t-shirt i samt nøgler, pung, iPad og andre småting. Der kan faktisk også være et par sko deri.

Jeg løber enten med en Salomon Advanced Skin eller en Osprey Talon 18. Det er en god fornemmelse at komme hjem fra arbejde og samtidig have overstået dagens løbetur og jeg bruger ofte disse ture som rolige restitutionsture i joggetempo.

Læs mere om, hvordan du kommer igang med pendlerløb.

3. Motivation

Det er forskellige hvad der motiverer os til at løbe. Nogle løber for at fastholde et aktivt niveau i hverdagen. Andre løber for at tabe sig og andre fordi de har en bestemt målsætning. Det er måske ikke altid, at vi er bevidste om, hvad der motiverer os og måske mindst om sommeren, hvor vejret kan være så smukt at man slet ikke kan forestille sig ikke at løbe. Om efteråret og vinteren kan det være en anden sag. Derfor har jeg opstillet nogle enkle faktorer, som er motiverende for mig i løbet af den grundtræning, som jeg har fokus på igennem de kommende måneder. For mit vedkommende handler det om, at jeg skal blive en stærkere løber end jeg har været før og derudover har jeg også et mål om at tabe nogle kilo inden jeg skal løbe min næste maraton.

Det er disse motivations-faktorer, som jeg tager frem og trækker på, når jeg har en dag, hvor lysten til at løbe er i bund og hvor vejret føles koldere end det er og mørket virker mørkere end det er. Vi motiveres som sagt alle af noget forskelligt, men det er særdeles vigtigt at være bevidst om, hvorfor det er nødvendigt at løbetræne i disse måneder. På den måde slipper man for at finde på dårlige undskyldninger og ende i en endeløs række af overspringshandlinger. På den måde bliver løbetræningen noget, som jeg prioriterer.

4. Trailløb

En vigtig og sjov del af min vintertræning er trailløb. Om foråret og om sommeren løber jeg næsten udelukkende i byen og på asfalt. Men om vinteren har jeg en ugentlig dag, hvor jeg skifte denne ramme ud med skoven. Der findes flere steder i Aalborg, hvor det er muligt at løbe på alt fra brede skovstier til små og fedtede MTB-spor. Lige så snart jeg skifter byen ud med skoven er det en helt anden oplevelse.

Larmen fra bilerne er væk og den eneste lyd er fødderne, der rammer underlaget. Det er en fed oplevelse, som alle løbere bør give sig selv og derudover er trailløb med til at styrke muskulaturen i hele benet og samtidig træne ens kropskerne.

Læs mere om, hvordan du kommer igang med trailløb her.

5. Oplevelser

Uanset hvilken årstid vi løber på, er vi med til at give os selv nogle unikke oplevelser, når vi løber. Det er kan være lige fra de første vintergækker, der bryder igennem skovbunden om foråret eller en smuk solnedgang på en sommeraften. Efteråret og vinteren rummer også nogle fuldstændig fantastiske oplevelser, som man simpelthen ikke må snyde sig selv for. Løbeturen igennem skoven, der er badet i røde og orange farver. Den knirkende lyd, som det giver, når løbeskoene rammer ned i den nyfaldne sne imens snefnuggene lyser op som små stjerne. Den fornemmelse det giver, når man tager en dyb indånding i det smukkeste frostvejr eller når man slukker sit løbeur og står og damper som en fakkel, der lige er blevet slukket i kulden. Det er oplevelser, som ikke kan beskrives, men som skal opleves.

Det er fantastisk at løbe. Det er fantastisk at løbe om efteråret og om vinteren - også selvom at lysten måske kan synes at være en anelse længere væk end man er vant til. Men jeg synes at man “snyder” sig for en masse oplevelser, som man kan få som løber på denne årstid. Der er ikke noget, der slår følelsen af, at komme hjem fra en løbetur i flot vintervejr eller brusebadet bagefter, hvor der ikke er nogen øvre grænse for, hvor varmt vandet kan blive. Det er virkelig en fed følelse - det er bare at komme ud og opleve det.

Selvom det kan lyde som slidt kliche, så er de eneste løbeture, som vi fortryder dem, som vi aldrig fik løbet.

Rigtig god træning!

/Thomas

Følg 9000Running på de sociale medier: