0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Lidt om 32Gi energi

Jeg har igennem de sidste mange måneder anvendt energi-produkter fra 32GI. Jeg kan lige så godt afsløre det med det samme: Jeg er utrolig begejstret for disse. Efter at have brugt et par år på at indtage mange forskellige gels, der oftest smagte som en våd karklud og næsten var umulige at åbne med svedige fingre, har jeg nu fundet de energi-produkter, som jeg fremover vil bruge i forbindelse med min træning og til konkurrencer.

Der findes lige så mange holdninger til indtagelse af energiprodukter under løb, som der findes løbere. Jeg er ikke i tvivl - når jeg sikrer et fornuftigt energiindtag under et løb er jeg med til at give mig selv de optimale betingelser for et godt resultat. Jeg øver dette indtag på mine træningsture, så jeg har en præcis og velovervejet strategi på selve løbsdagen.

Jeg bruger en blanding af chews og gels fra 32GI under et løb. Udfordringer under et udholdenhedsløb som en maraton er, at sikre et stabilt blodsukkerniveau igennem løbet for at kunne præstere. På de lange træningsture på 25-30 kilometer er planen altid den samme. Jeg indtager to gels fra 32Gi inden jeg starter på min løbetur.

Geniale Geler

Der er to ting, som jeg især er begrejstret for ved disse gels. For det første er indpakningen helt suveræn. Den er flad og istedet for at hive og flå i en flap, der kan være svær at få af med svedige fingre, skal denne gel blot “knækkes” på midten, hvorefter indholdet nemt presses ud i munden. Derved slipper jeg også få at få det klistrede indhold ud på fingrene og kan nemt skylle den ned med et par mundfulde vand. Derudover er indpakningen med til, at de er super lette at have med på løbeturen. De passer perfekt ned i lynlås-lommen bagpå mine tights eller i den lille net-lomme indeni mine split-shorts. De vejer mindre end andre gels og jeg slipper derfor, at mine gels kommer til at “hoppe” undervejs på løbeturen, hvilket kan blive enormt generende, når jeg har løbet et par timer. Den anden ting, der gør at jeg er begejstret for netop disse gels er smagen. Det kan måske lyde lidt banalt, men ikke desto mindre betyder det faktisk rigtig meget. De forskellige gels fra 32GI smager simpelthen skide-godt og når jeg har løbet i lang tid kan jeg godt løbe og glæde mig en lille smule til en gel med vaniljesmag.

Se hvordan i videoen her:

FilePræsentation af 32Gi Sports Gel

Vingummier, der IKKE klistrer

Jeg bruger også chews fra 32GI. Til løb er det dem, jeg indtager undervejs i løbet. De er praktiske at have med i en lomme og er lette at indtage. En chew er dybest set en lille vingummi.

Jeg var egentlig lidt spændt på at bruge disse, da jeg ikke ligefrem har let ved at “spise” undervejs i et løb og gerne vil slippe for at skulle tygge mig igennem en vingummi, men efter at have prøvet dem første gang, glemte jeg alt om det. Lige så snart jeg får en chew ind i munden skal jeg blot tygge på den 2-3 gange før den nærmest opløser sig selv og er let at synke.

Jeg synes simpelthen de er geniale.

Jeg spiser 2-3 chews i timen under et løb og de er virkelig med til at holde mit energi-niveau stabilt, så jeg undgår at gå sukker-kold, hvilket er altafgørende under et løb eller et hårdt træningspas. Derudover er jeg ikke afhængig af at skulle indtage væske sammen med disse chews, hvilket er endnu en fordel under et løb eller til træning. En anden ting, der gør dem geniale er, at de ikke klistrer sammen selvom de ligger i en varm lomme på et løb. Jeg tager dem som regel ud af indpakningen og putter dem i en lille pose og selvom jeg stikker min svedige hånd derned for at fiske en op, klistrer de ikke sammen, hvilket var en kæmpe fordel undervejs i Copenhagen Marathon, hvor de, på trods af at de lå i en lomme i mine shorts på en varm dag med 25 grader, blev ved med at være faste og lette at indtage uden at klistre sammen.

Tabs, når det skal være let

Under min træning anvender jeg også nogle gange Race Tabs fra 32Gi. Det er egentlig på de dage, hvor det godt må være lidt “let”. Det er ikke på alle ture, at jeg øver en strategi for mit energi-indtag. Andre gange skal jeg bare løbe en lang tur og vil bare gerne kunne “tømme” hovedet uden at have en masse overvejelser undervejs. Så tager jeg et nogle stykker af disse tyggetabletter med i en lille pose og indtager dem efter behov. De er lette at tygge og synke, selvom jeg løber.

Energidrik til de lange ture

Sidst anvender jeg også energidrikken Endure fra 32Gi. Det er et pulver, som let opløses i vand i en drikkedunk. Det anvender jeg oftest på mine helt lange træningsture, hvor jeg drikker imellem 0,5-1,0 liter sammen med min morgenmad inden løbeturen og så medbringer jeg også sammen blanding i en drikkedunk eller mit væskebælte. Jeg indtager omkring 0,75 liter af denne energidrik på en løbetur på omkring 2 timer og sammen med enten chews eller gels sikrer de, at jeg er i stand til at yde optimalt og undgår, at mit blodsukkerniveau falder undervejs på løbeturen.

Energistrategi til maraton

Som sagt øver jeg altid mit indtag af energi undervejs på mine træningsture, så jeg har en sikkerhed i, at det fungerer uden problemer på selve dagen og at jeg kan min energistrategi i søvne. Da jeg for en måned siden løb Copenhagen Marathon så min plan for indtag af energi ud på følgende måde: 

Før løbet

Jeg drikker omkring 750 ml. Endure energidrik sammen med min morgenmad 2-3 timer før starten på løbet. Jeg stopper med at drikke omkring en time før starten på løbet, så jeg slipper for unødvendigt toilet-besøg.  15-20 minutter før løbet starter indtager jeg to gels fra 32Gi sammen med omkring 250 ml. Endure-energi-drik. 

Under løbet

Jeg spiser en vingummi (chew), når jeg har løbet omkring 50-60 minutter. Herefter spiser jeg en hvert 15-20. minut. Jeg forsøger at få det til at passe med at spise dem inden hvert depot - det hjælper til at "bryde" distancen op i mindre dele, der kan være lettere at overskue. Jeg spiser altså omkring en pakke i timen og netop derfor er det perfekt, at de er så lette at transportere med rundt under løbet og ligeledes er praktiske at håndtere. Derudover drikker jeg omkring 250-300 ml. energidrik ved hvert depot - det betyder at jeg drikker 0,75-1,00 liter i timen og sammen med chews er det med til at holde mit blodsukker stabilt på et niveau, hvor jeg kan præstere, som jeg ønsker. Hvis det er særligt varmt (hvillket var tilfældet under Copenhagen Marathon) kan det være en fordel at skifte halvdelen af energidrikken ved hvert depot ud med vand for at holde væskebalancen ved lige. Under så varme forhold er kroppen ikke i stand til at optage så meget kulhydrat som normalt og derfor kan det være vigtigt at supplere med vand - dette erfarede jeg ihvertfald under årets marathon. Hvis man sveder meget, hvilket jeg gør, kan man ligeledes supplere med saltsticks undervejs i løbet. Jeg spiser en saltstick hver time, som jeg skyller ned med væske ved et depot.

Efter løbet

Når jeg er kommet  i mål, forsøger jeg at holde fokus på at få fyldt mine sukkerdepoter op hurtigst muligt. Det er både vigtigt i et kortsigtet perspektiv, hvor det handler om at  genopfylde de glykogen-depoter, som er fuldstændig tømte efter 3 1/2 times løb, men det har også stor betydning for kroppens evne til at restituere, at jeg hurtigt fylder nogle kulhydrater i kroppen igen. Jeg drikker omkring en halv liter Endure-energidrik og naturligvis også en kold cola, selvom det ikke er specielt godt for maven. Efter nogle af mine lange træningsture, har jeg også tit spist en Foodbar fra 32GI lige så snart jeg er kommet hjem.

Nul maveproblemer

Jeg har som sagt anvendt de forskellige energiprodukter fra 32Gi i flere måneder og har været i stand til at anvende dem uden de problemer, som jeg har oplevet ved produkter fra andre producenter - nemlig mulige maveproblemer i form af kramper eller et pludselig dyk i mit blodsukker-niveau, som gjorde at jeg følte mig utilpas og ikke kunne yde optimalt. De giver et stabilt energiniveau undervejs i et løb eller på en træningstur.

De er lette og praktiske at medbringe og indtage. De smager godt. De gør mig i stand til at koncentrere om det jeg allerhelst vil - nemlig at løbe!