0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Lidt om at klæde sig på om sommeren

Jeg er heldigvis blevet bedre til det med tiden - altså til at klæde mig rigtigt på, når jeg løber. Jeg husker stadig min første løbetur. Temperaturen var omkring frysepunktet og det havde sneet om natten. Jeg spekulerede ikke meget over, hvordan jeg skulle klædes på til min løbetur. Jeg var iført en par løbetights, som var ganske tynde. Derudover havde jeg en almindelig t-shirt i bomuld inderst og udenpå en langærmet løbetrøje. På fødderne tog jeg et par almindelige tennis-sokker på og så i løbeskoene og afsted. Der gik ikke mange minutter, før min t-shirt begyndte at blive våd af sved. Den føltes tung og kold mod kroppen og selvom jeg blot løb i 35 minutter, var jeg kold over hele kroppen, da jeg kom hjem og først efter et langt varmt bad, følte jeg mig nogenlunde normal igen. Måske var det alligevel ikke helt ligegyldigt, hvilken påklædning jeg løb i?

Siden dengang er jeg gradvist blevet klogere ift. at klæde mig hensigtsmæssigt på, når jeg løber. Misforstå mig ikke - jeg har stadig løbeture, hvor jeg ender med at svede alt for meget, fordi jeg har fået for meget tøj på ligesom jeg også har ture, hvor jeg ikke rigtig føler, at jeg kan løbe mig til varmen, fordi jeg har fået for lidt tøj på.

Her om sommeren kan vejret ofte være ganske omskifteligt, hvilket naturligvis også stiller krav til garderoben med løbetøj. Det varierer naturligvis ift. Om der er 25 grader og ikke en sky på himlen eller om der er 15 grader og der blæser en kold blæst over fjorden.

Løst og luftigt

I det meste af sommeren løber jeg næsten altid med singlet. En singlet er løs og det passer bare rigtig god til mig på flere planer. For det første er jeg ikke specielt vild med at løbe med stramt løbetøj. Jeg føler mig simpelthen ikke tilpas i det, men foretrækker en løs singlet, der gerne må flagre lidt. Derudover er det med til at køle kroppen, da der kommer masser af luft ind under den. Nogle dage er der naturligvis for koldt til at løbe i singlet - sådan er den danske sommer vist bare. De dage vælger jeg meget ofte at tage en svedtransporterende t-shirt på indenunder min singlet. Andre gange tager jeg en almindelig løbetrøje med korte ærmer på, men jeg føler faktisk, at jeg holder den rette kropstemperatur bedst ved at have to lag på, hvor det interste lag kan være en tætsiddende og svedtranporterende t-shirt og så med en løs singlet udenover. På den måde bliver jeg hverken for kold eller for varm på løbeturen, da min krop er i stand til at komme af med sveden, men samtidig også mærke kroppen blive ventileret. På særligt kolde dage kan jeg finde på at tage en let vest udenpå en løbetrøje - den danske sommer kan jo være særdeles lunefuld!

Tights vs. shorts ...

Det er meget forskelligt, om jeg løber med tights eller med shorts om sommeren. Tidligere løb jeg kun i tights, men jeg er gradvist begyndt at synes godt om at løbe i shorts om sommeren. De lufter bedre end tights og på særligt varme dage føler jeg mig bedst tilpas i shorts.

Jeg foretrækker forholdsvis korte shorts, men jeg løber også stadig i tights. I starten, da jeg begyndte med at løbe, havde jeg bare mine almindelige boxershorts på indenunder. Det var egentlig ikke specielt behageligt. Både fordi de blev våde af sved, men også på grund af de generende syninger, der kunne giver små slidmærker. Derfor har jeg købt et par boxershorts, der er beregnet til at løbe i og det fungerer langt bedre. De formår at transportere sveden væk fra huden ligesom de har flade syninger, der ikke generer på løbeturen. Disse slidsår døjer jeg ikke med, hvis jeg løber i shorts - med mindre jeg løber lange ture, hvorfor jeg så smører vaseline på i de berørte områder. Derudover har jeg også nogle shorts, der har en indertight, så jeg ligeledes slipper for sviende slidsår.

Godt med lommer

En anden vigtig ting, uanset om jeg løber i tights eller shorts er, at der skal være en lille lomme deri. Det er især praktisk om sommeren, hvor jeg ofte har en saltstick med, når jeg løber mine lange ture. Jeg sveder meget, når jeg løber og har derfor ofte vand med på nogle af mine længere ture. Sammen med væsken indtager jeg ofte en saltstick inden turen ligesom jeg tager en ekstra med i en lille pose, som nemt kan gemmes væk i en lille netlomme i mine shorts eller tights. Disse saltstick er med til at opretholde min saltbalance på lange og varme løbeture, hvor jeg sveder meget. Bliver min saltbalance i kroppen for lav, får det betydning for min fysiske formåen ligesom at saltet er med til at binde væsken i min krop og derved sikre en bedre udnyttelse af den væske, som jeg indtager undervejs på turen. De saltsticks, som jeg spiser, indeholder ligeledes elektrolytter, som er med til at modvirke muskelkramper ved udmattelse. Jeg spiser som sagt en saltstick inden turen (ofte sammen med min morgenmad, hvis jeg løber tidligt på dagen) og derefter tager jeg en saltstick hver time undervejs på turen. Jeg kan mærke, at min krop er i stand til at svede “længere” når jeg indtager ekstra salt i form af disse sticks og jeg undgår derved, at der begynder at tegne sig hvide saltaflagringer på mine arme og min pande, som er et tegn på en ubalance i kroppens salt-niveau.

Strømperne

Når det gælder strømper, klæder jeg mig faktisk ikke anderledes på uanset om jeg løber om sommeren eller om vinteren. Når jeg løber lange ture eller hårde træningspas tager jeg altid mine kompressions-strømper fra CEP på. Derved undgår jeg at få alt for ømme lægmuskler og jeg kan mærke, at min muskler i underbenet restituerer bedre, når jeg har løbet med dem på disse ture. Skal jeg derimod løbe en kortere tur eller en tur med en lavere intensitet har jeg et par helt almindelige løbetrømper på. Her er jeg ikke specielt kræsen. Jeg døjer ikke med vabler, men vælger naturligvis et par strømper uden generende syninger, men samtidig et par, som jeg i princippet kan bruge hele året.

Altid med noget på hovedet (næsten)

Jeg løber næsten altid med noget på hovedet. Det er der flere årsager til. For det første er jeg nok bare typer, der godt kan lide at gå med kasket - uanset om jeg løber, er på arbejde eller bare derhjemme. Dernæst er en kasket med til at beskytte min bare hovedbund mod solens stråler og undgå en solskoldning. Sidst, men ikke mindst, er en kasket også med til at opsamle sveden, så den ikke kommer ned i øjnene, hvor det svie og føles meget ubehageligt.

Jeg løber oftest med en cykel-kasket. Den er lavet af bomuld og er egentlig ikke særlig praktisk. Jeg løber primært med dem, fordi jeg godt kan lide deres udseende. De er heller ikke særligt varme, så jeg har ikke følelse af, at jeg er ved at “koge over” med sådan en kasket på. Dog har jeg også en decideret løbekasket, som jeg løber med på de allervarmeste dage. Den er ventilerende og der er UV-beskyttelse deri, hvilket også er praktisk ligesom den heller ikke bliver for varm at løbe med.

Jeg ved ikke om der findes noget endegyldigt råd til at klæde sig på, når man skal ud og løbe. Jeg har skrevet lidt om, hvordan jeg vælger at klæde mig på, når jeg skal løbe om sommeren. Skal jeg give blot et enkelt råd, må det være at vælge noget tøj, som man føler sig tilpas og behagelig i. Det er ikke specielt rart at komme afsted med enten for meget eller for lidt tøj på med det resultat, at jeg enten bliver al for varm eller for kold på min tur. Men lige så generende kan det være at løbe i noget, der ikke føles behageligt på kroppen og her er vi allesammen forskellige. Nogle foretrækker tøj, der sidder tæt til kroppen imens jeg foretrækker tøj, der sidder løst.

Nogle løber i t-shirt og andre i singlet. Nogle i tights og andre i shorts. Så vælg det tøj, som du har lyst til at løbe i og får dig til at føle dig godt til pas.

Snør så dine sko, luk døren efter dig og løb. Intet andet end det. Bare løb!