0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Lidt om at starte med at løbe

Der findes mange måder at komme i gang med at løbe. Her kommer jeg med min opskrift på, hvad der fik mig op af sofaen og ud i løbeskoene - og samtidig fik mig til at elske at løbe!

Det første minde fra løbeopstarten

 

Jeg har efterhånden løbet i næsten 4 år. Jeg har i løbet af de fire år løbet tusindvis af kilometer, og har været så heldig at gennemføre fem maratonløb. Det er fire år, der har været fyldt med en masse forskellige oplevelser, på flere løbeture end jeg har kunnet overkomme at tælle. Selvfølgelig kan jeg huske nogle af højdepunkterne, som da jeg løb i mål til mit første maratonløb eller nogle af de andre løbe, som jeg har deltaget i. Men meget er også forsvundet ud i glemslen igen. Præcis som en løbetur på en regnvåd tirsdag i januar kan have for vane at gøre.

 

Alligevel er der nogle helt særlige oplevelser og minder, som stadig står knivskarpt i min erindring og det har intet med hverken konkurrence eller personlige rekorder at gøre. Tværtimod. Jeg kan huske nøjagtigt hvordan vejret var den dag, hvor jeg løb min første tur. Jeg kan huske de tynde tights, som jeg havde på i det frostklare vejr. Jeg kan huske den bomuldstrøje, som jeg havde på inderst, og som gjorde, at jeg aldrig rigtig fik varmen. Jeg kan huske, hvor uendelig hårdt det føltes undervejs og den manglende forløsning, da jeg kom hjem, som i stedet bare var afløst af frustration over, hvor uoverskueligt det virkede at komme i form. At blive en løber.

 

Jeg kan tydeligt huske den dag jeg løb 10 kilometer for første gang. Jeg følte mig som den sejeste i hele verden. Jeg havde følelsen af at være på den rette vej. Jeg begyndte at tro på, at det kunne lykkes og og jeg er ikke sikker på, at jeg helt har oplevet den samme lykkefølelse siden i forbindelse med løb. Måske skyldtes det, at jeg stadig tænker at min største præstation som løber var at jeg startede og blev ved. Det vil jeg altid være afsindig stolt af!

 

 

Løb er for alle (der har lysten)

 

Det er hårdt at starte med at løbe. Det siger jeg ikke for at afskrække nogen eller for at fastslå, at løb kun er for et særligt fåtal, der besidder de fysiske egenskaber og har en uovertruffen vilje. Slet ikke. Løb er for alle.

 

Det lyder som en slidt kliche, men jeg mener det helt seriøst: løb er for alle! Det er ihvertfald for alle dem, som har lyst!

 

Januar er typisk en tid på året, hvor ekstra mange beslutter sig for at stifte bekendtskab med det, der vel er en sport, der er så enkel at det bliver smukt. Årsagerne kan være mange - det kan være ønsket om et vægttab eller et behov for at leve et mere aktivt liv. Nogle har måske en drøm om at løbe 10 kilometer eller en halvmaraton. Andre har måske ikke gjort op med sig selv, hvorfor de vælger at snøre løbeskoene for første gang. Nogle vil måske argumentere for, at det ikke er vigtigt at overveje hvor man starter, så længe man bare vælger at komme igang. Det er jeg ikke enig i. Jeg mener faktisk, at netop denne overvejelse er central og meget vigtig. Mest af alt fordi det hjælper een til at afklare om det virkelig er løb, som man skal starte med eller måske en helt anden form for motion.

 

Løb er for alle - men hvis du har mere lyst til at cykle eller svømme, er det ikke sikkert at du skal investere i nye løbesko. Grundlæggende skal du kunne lide at løbe - eller ihvertfald give dig selv de bedste betingelser for at kunne komme til at lide det. Omvendt kan du også været drevet af andre motiver, der gør, at løb bliver en motionsform, som du kan lære at prioritere i din dagligdag fordi fordelene er større end ulemperne. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet. Men uanset hvad mener jeg, at processen altid må starte med disse overvejelser.  Det er heri, at man skal finde den motivation, som skal hjælpe til at bære en igennem. En motivation, som en nødvendig. For det er hårdt at starte med at løbe. Det siger jeg ikke for at tage modet fra nye løbere, men i erkendelse af at jeg aldrig har talt med en løber, som syntes at det var specielt sjovt at løbe de første uger. Men jeg siger det igen: LØB ER FOR ALLE. Men hvordan kommer man så igang, når man nu har besluttet sig for, at man vil være løber?

Du har nøglen til succesen

Vejene er mange og i sidste ende er der kun en person, der kan fortælle eller vise dig den rigtige vej. Det er ikke din gode ven, der har løbet i mange år eller din kollega, der ofte har svaret på det meste. Det er heller ikke den ansatte i den lokale løbebutik eller din mulige livsledsager, der støtter dig i dit valg, selvom han eller hun ikke helt kunne forstå hvorfor det var nødvendigt med et par nye sko, når nu de gamle i skabet, som du har brugt i haven i de sidste par år ikke fejler noget. Det er dig selv. Du behøver ikke have svaret på forhånd og føle dig skuffet, hvis du ikke har en klar forestilling om, hvor du skal starte. Lad mig afsløre noget med det samme: Det er der ingen, der havde og derfor er løbemiljøet alle steder fyldt med sjove og skøre historier om alle de “geniale” ideer, der virkede som en god ide, da løbeturen startede og pludselig virkede som en rigtig dårlig ide undervejs på løbeturen. Det kan f.eks. være at bruge en en almindelig t-shirt som løbetrøje på en kold vinterdag eller opdage at ens eftermiddagssnack gav en masse luft i maven, som slippes løs på løbeturen. Det er dig selv, der sidder med nøglen til at din opstart med løbetræningen bliver succesfuld og ikke mindst varig. Det er en vej, som du finder hen af vejen efterhånden som du gør dig nogle erfaringer på godt og ondt. Alligevel vil jeg gerne videregive nogle råd på baggrund af de erfaringer, som jeg gjorde mig da jeg startede med at løbe. Måske kan bruge nogle af dem og andre vil du måske forkaste? Det er helt OK. Det er præcis det, der er meningen!

Gå og løb

 

Lad være med at tro, at du skal løbe hele vejen! Det troede jeg fejlagtigt, og det var bare dumt. Måske giver det sig selv, hvis du ikke er i stand til at løbe så langt af gangen? Uanset hvad er det en super god måde at starte løbetræningen med at skifte imellem løb og gang. Det har flere fordele. For det første er det med til at vænne dine muskler, sener og bindevæv til den øgede belastning, som du udsætter kroppen for - især hvis du er en “tung” løber, der er begyndt at løbe for at smide nogle af de ekstra kilo. Det var jeg og derfor kunne jeg have gjort mig selv en tjeneste ved ikke at tro, at jeg bare skulle ud og løbe og løbe og måske kunne jeg havde sparet mig for den ømme lyske, der kostede mig et par ugers ufrivillig pause. En pause, der kan være altødelæggende, når man lige er startet og mest af alt har brug for at opleve et “flow” og en kontinuerlig udvikling i træningen.

 

Hvordan skiftene imellem gang og løb skal bygges op, kan du bedst selv mærke, men typisk vil det være fordelagtigt, at bruge den første kilometer til at gå fra rask gang til løb og derefter løbe 1-2 kilometer, gå en kilometer og så løbe 1-2 kilometer igen. Det er med til at få løbeturen til at virke overskuelig. Derudover vil din puls, efter at have løbet 1-2 kilometer, fortsætte med at være så høj, selvom du går 1 kilometer, at du træner og styrker din udholdenhed og fedtforbræding.

Løb så det føles behageligt

Lad være med at tro, at du skal løbe alt hvad du kan! Det tog mig nogle måneder at finde ud af, at man faktisk kunne løbe i et tempo, hvor det føltes behageligt. Næsten ihvertfald. Inden da var jeg ved at hoste lungerne op og dø en lille smule indvendigt på 95% af turen og det var sgu ikke ligefrem med til at øge lysten til at løbetræne.

 

Hvilket tempo, som du skal starte ud med at løbe i, er meget individuelt, men tempoet skal ikke være højere, end at du vil være i stand til at føre en nogenlunde intelligent samtale imens. På den måde er du med til at mindske belastningen på kroppen og stille og roligt vænne dit kredsløb og krop til den belastning, som løbetræningen medfører. Derudover er kroppens fedtforbrænding mest effektiv ved 60-70% af ens maksimale puls og så virker det bare mere motiverende at løbe, når man ikke føler livsenergien blive suget ud af kroppen på en imens.

Løb sammen med andre

Lad være med at tro, at du skal løbe alene! Det tog mig mange måneder at opdage glæden ved at løbe sammen med andre og den kæmpe motivation, som kan være forbundet med dette. Overalt i Danmark skyder nye løbefællesskaber op, ligesom der også findes et hav af forskellige løbeklubber. Fælles for dem er, at det er plads til alle og ofte er der også andre, som også er startet med at løbe for nyligt og har samme udgangspunkt som dig. Disse klubber er et fantastisk sted at få inspiration og nye ideer og måske endda møde din nye løbemakker.

 

Intet motiverer og forpligter mere end at have en løbe-aftale. Det kan godt være svært at finde løbeglæden en kold og mørk onsdag i januar, men omvendt er det altså svært at skyde løbeglæden ned, når man kommer til fællestræning, og der står 20 andre løbere på en kold og mørk onsdag i januar - så forsvinder kilometerne bare meget lettere. Jeg løber med AaRun i Aalborg og udover RUNAAR i Aarhus og NBRO i København, findes der en masse små løbefællesskaber og klubber, og der er med garanti og en klub tæt på dig!

Find motivationen og vær tålmodig

Lad være med at tro, at du bliver verdensmester og kommer i super form på en uge. Det kræver tålmodighed at blive løber. Men har du den, kan du også kalde dig løber i de næste mange år. Det handler om at finde ud af, hvad der motiverer dig i løbet af denne proces. For nogle er det et par nye løbesko. Andre har et mål om at løbe en bestemt distance og andre melder sig til et løb for at have en konkret målsætning. Hvad der fungerer for dig og motiverer dig, er det kun dig selv der ved.

 

Det er, som jeg allerede har skrevet, hårdt at starte med at løbe. Men som jeg også har skrevet, så er løb for alle! Løb er for ALLE og det er lidt med løbeturen, som det er med så mange andre ting i livet. Jeg har mødt mange, der fortrød at de ikke løb den tur, som de havde planlagt, men jeg har ALDRIG mødt nogen, der fortrød en løbetur. Så på med løbeskoene og giv lige et vink og et smil, når vi passerer hinanden - så kvitterer jeg med et “hej” og en high-five. Løb handler om fællesskab og jeg håber og tror på, at du kan blive en del af det!

Rigtig god træning!

/Thomas

Følg 9000Running på de sociale medier: