0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Warning message

The subscription service is currently unavailable. Please try again later.

Lidt om at trimme løberkroppen

Jeg kan lige så godt sige det med det samme. Jeg synes, at løbe-relateret styrketræning og core-træning er noget af det kedeligste, der findes. Simpelthen! Med sådan en udmelding kan det måske virke en smule underligt, at jeg alligevel skriver et indlæg om netop samme emne. Det er der flere grunde til og det er dem, som jeg har tænkt mig at skrive om.

Jeg har en note på min telefon men 8 små øvelser, som med garanti ville gøre min krops-kerne stærkere og endda gøre mig til en bedre løber. Jeg var meget optimistisk, da jeg skrev den ned og tænkte at “nu skulle det være”. Alligevel kan jeg huske, at sidst jeg lavede dette program, var der sne på jorden udenfor.

Jeg tror generelt, at det er sådan at folk helt automatisk går i gang med og ikke mindst bliver ved med at gøre ting, som de finder sjove og spændende og lige så naturligt stopper med at gøre ting, som de finder enten kedelige eller meningsløse. Det kan måske endda være en meget god leveregel, at man ikke vil fylde sit liv med aktiviteter, der ikke umiddelbart er sjovt. Jeg finder på ingen måde underholdning i lave disse styrkeøvelser, som skal styrke min core-muskulatur og ville jo sandsynligvis stadig være i stand til at leve et fuldt og rigt liv uden at fylde min hverdag med mavebøjninger, sideplanken og andre øvelser. Omvendt træner jeg i skrivende stund op til mit femte marathon-løb og i den forbindelse er der et hav af gode argumenter for at prioritere denne del af løbetræningen højere end tilfældet er hos mig.

Stærkere krop = hurtigere løbetider

Ens core-muskulatur eller krops-kerne med et andet ord, dækker over bl.a. mavemuskulaturen og de store muskler i ryggen. En styrkelse af denne muskulatur vil hjælpe til at stabilisere en og jo bedre ens core-muskulatur er, desto bedre kraft-overførsel ligesom den kan have en positiv indflydelse på at undgå skader. Stabilitet, kraftoverførsel og skadesforebyggelse er begreber, som er særdeles vigtige som løber. Stabiliteten er med til at sikre, at jeg ikke “falder sammen” i min kropsholdning under et marathonløb, når jeg begynder at blive træt og dette, sammen med en optimeret kraftoverførsel, har kæmpe betydning for min løbeøkonomi. Altså, hvor effektivt jeg er i stand til løbe ved en bestemt energi-udladning. Sidst, men ikke mindst, har jeg et par gange været ramt af småskader og selvom man kunne tro, at det ville give mig en motivation til at prioritere denne del af min løbetræning, har det ikke været tilfældet.

Når jeg ser min sig i spejlet virker ideen om at styrke min muskulatur også særdeles påtrængende. Mine arme er tynde, som en underudviklet konfirmand og mine mavemuskler er krøbet i skjul. Jeg har en orange yogamåtte, som jeg bruger til formålet. Hvis jeg skal være helt ærlig er den i virkeligheden nok tættere på at være pink end orange, men både den sorte og lilla udgave var udsolgt da jeg købte den for flere år siden. Det var dengang, at “nu skulle det være”. Nu har den stået og samlet en smule støv inde bag kommoden i soveværelset i alt for lang tid.

Simpelt og overskueligt

Jeg har nogle små og enkle øvelser, som jeg skal igennem. Det tager egentlig ikke specielt langt tid og det bliver lavet i forlængelse af en af mine løbeture. Jeg har haft brug for at gøre det overskueligt og for at strukturere det - sætte det i system. Det føler jeg egentlig, at jeg er ret god til i andre henseender, som f.eks.mine løbeture, som jeg planlægger hver søndag ud fra min kalender og aftaler i løbet af ugen.

Jeg starter at lave det, som jeg kalder en planke-rotation. Her skifter jeg mellem den almindelige planke-øvelse og sideplanke-øvelsen i begge sider. Jeg holder hver stilling i 30 sekunder og starter med den almindelige planke og efter det halve minut skifter jeg direkte over til sideplanken i den ene side, så tilbage til den almindelige planke og dernæst over i sideplanken på den anden side. Jeg laver 3-5 gentagelser - dvs. 5 på en god dag og 3 på en dårlig dag.

Dernæste laver jeg skrå mavebøjninger (3 x 10 gentagelser). Jeg ville gerne påstå, at jeg kan gøre det uden at have noget at sætte fødderne imod. Det ville dog være løgn. Derfor stikker jeg fødderne ind under sofaen og så går det pludselig nemmere. Jeg går herefter videre med hhv. Rygplanken og dernæst ryg-stræk, hvor jeg skiftevis strækker med højre arm og venstre ben og derefter omvendt. Jeg slutter af med almindelige mavebøjninger (3 x 10 gentagelser) og så er jeg faktisk færdig. Det tager jo ikke så lang tid og når jeg er færdig er det svært at forstå hvorfor det har været så svært at få denne del prioriteret i min løbetræning. Men “nu skal det være” og jeg husker mig selv på de ord, som jeg tror ganske meget på i forhold til at løbe, nemlig at “jeg bliver god til det jeg træner”.

Jeg vil gerne være god til denne del. Jeg vil gerne have en stærkere core-muskulatur. Når jeg sidder og kigger på nogle af billeder fra Copenhagen Marathon, kan jeg se på billederne fra de sidste kilometer i løbet, at jeg har brug for at træne del. Det bliver udstillet sort på hvidt. Jeg løber ikke specielt rank og flot og selvom trætheden naturligvis er forståelig på dette tidspunkt i et marathonløb, er der ingen tvivl om, at netop core-træningen, kan hjælpe mig til at blive stærkere, mere effektiv på de lange distancer og kunne det samtidig hjælpe til at mindske chancen for at undgå skader, har jeg svært ved at finde modargumenter.

Lær at ku' li' tanken "træn klogt og ordentligt"

Jeg vil indlægget af på samme måde, som jeg startede. Jeg synes stadig, at coretræning er kedeligt. Men jeg kan også meget godt lide tanken om at træne klogt og ikke mindst gøre tingene ordentligt. Jeg er engageret i min løbetræning, men det har taget lidt tid for mig at erkende, at ikke al løbetræning foregår på asfalten i løbesko. Jeg håber og jeg tror på, at nu er det “nu det skal være”

Hvis du har fået lyst til at gå i gang med core-træning, kan du med fordel klikke her for at læse mere om, hvorfor det er vigtigt at styrke ens kernemuskulatur. Derudover er det muligt at se videoer med udførelse af forskellige coretrænings-øvelser ved at klikke her.

/Thomas