0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Sådan restituerer du bedst mellem dine træningspas

Du knokler derudaf med intervaller, tempoture, lange langsomme ture, styrketræning... Hele paletten af træningsfif til at blive hurtigere og mere udholden, men der sker bare ikke noget. Formen rykker sig ikke. Måske skal du kigge på din restitution, for uden restitution gør træningen dig ikke bedre - tværtimod!

Der er flere knapper, du kan trykke på for at få din krop i restitutionsgearet. Du kan tune din kost og du kan tune din måde at bevæge/slappe af på.  

Når du føler dig træt og øm i musklerne efter at have trænet, er det fordi, der er sket små bristninger i dine muskelfibre. Det er en helt naturlig proces, der er med til at gøre musklerne stærkere, når de heles, men helingen kræver, at kroppen får den rigtige behandling.

Den rigtige behandling går desværre ikke ud på at ligge stille og gufle popkorn foran fjerneren. Næ, du skal aktivt give din krop den rigtige form for hvile.

Når du har trænet, har du brugt kroppens energidepoter, og den har brug for at få fyldt dem op igen, så den har noget at bruge til at genopbygge de ødelagte muskler. Du kan med fordel spise en kombination af kulhydrat og protein indenfor en halv time efter din træning. Helt specifikt skal du have ca. 1 gram kulhydrat pr. kg kropsvægt og et kvart gram. protein pr kg kropsvægt.

Du skal også sørge for at få drukket væske nok til at få tanket væskedepoterne op igen. Drik lidt af gangen – gerne en liter over en times tid efter træningen.

For at komme af med den værste muskelømhed kan det være en god idé at gå, cykle eller svømme en tur eller dyrke helt let styrketræning på de dage, hvor du ikke løber. Så kommer der blod og næringsstoffer til musklerne, så væskeophobninger og affaldsstoffer kan transporteres væk og ømheden mindskes.  

Du skal også sørge for at få nok søvn. Søvnen er der, hvor kroppen virkeligt sætter gang i genopbygningen af muskelfibre, sener osv. Derfor er det en god idé at få ml 7-9 timers søvn hver nat og selvfølgelig flest timer efter et hårdt træningspas, eller når du føler dig ekstra træt og udmattet. Derudover genopbygges også hormonbalance og immunforsvar under din søvn og disse to elementer er også en vigtig brik af din restitution.

Sov, træn og spis fornuftigt, så kommer du hurtigst i mål.