0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Vejen til marathon #10: Dette skal du pakke til et marathon

I dag skal det handle om de sidste forberedelser til den store dag på søndag. Hvad kan være vigtigt at huske? Hvad kan man sagtens undvære og ikke bruge plads på i tasken? Hvad kan være svært at huske og nemt at glemme i disse dage, hvor spænding, nervøsitet og rastløshed fylder kroppen? Det får du svar på her.

Dette er den sidste artikel i “Vejen til marathon”. Om 5 dage vil det hele været overstået og tusindvis af løbere kan føje titlen “marathon-finisher” på CV’et og vil for altid kunne genkalde sig den stolthed, der fylder kroppen i samme sekund, som målstregen passeres. Det er i disse dage, at mange måneders forberedelse kulminerer. Det, der startede som en fjern drøm er pludseligt blevet yderst nærværende.

 

Det er omkring dette tidspunkt i forbindelse med et marathonløb, at vores spisebord i stuen skifter funktion fra et sted, hvor vi spiser vores aftensmad til en pakke-central, hvor jeg kan have overblikket over alle de ting, som jeg skal bruge på søndag. Når jeg finder tingene frem og ligger dem på bordet, er de selvfølgelig allesammen uundværlige. Alligevel ender det selvfølgelig med at jeg kun får brugt halvdelen. Det kan måske virke en smule spildt eller omsomst, men egentlig er det faktisk mit første råd - pak hellere et par ekstra strømper eller en ekstra trøje fremfor at ende med at stå og mangle det. Jeg har allerede besluttet hvilket tøj jeg skal løbe i på søndag. Alligevel kender jeg mig selv godt nok til at vide, at jeg sagtens kan blive i tvivl om, hvorvidt det nu er en god ide at vælge et par lange strømper fremfor et par korte strømper. Derfor pakker jeg begge dele og en masse andet, som sandsynligvis vil blive taget op af tasken igen uden at have været i brug. Så skal jeg ikke spekulere på det eller stå og mærke koldsveden springe frem på panden søndag morgen, fordi jeg mangler noget bestemt.

Her er et overblik over de faste ting, som jeg altid pakker til et marathonløb udover løbetøj og løbesko, som de fleste nok ikke har problemer med at huske:

Løbesko
Det giver næsten sig selv. Alligevel vil jeg argumentere for, at det i dette tilfælde ikke er anbefalelsesværdigt at pakke mere end et par. Man bør holde sig til det par sko, som man har anvendt igennem træningsforløbet frem mod søndag. Lige netop her vil jeg ikke anbefale at man eksperimenterer eller afprøver noget nyt i sidste øjeblik. Hold dig til det du kender! Jeg løber i en sko, som jeg efterhånde har løbet masser af kilometer i, nemlig Nike Pegasus 33. Det er en god sko med masser af støddæmpning, som er ideel til et marathon, hvor jeg ikke skal ud og jagte nye rekorder.

Solcreme
Efter at have løbet 42 kilometer, er det næsten uundgåeligt, at man ikke har ondt i benene. Der er ingen grund til at forværre situationen yderligere med en god, gammeldags solskoldning. Så husk solcreme og vælg en vandfast, som ikke bare er svedt af panden efter 5 kilometer.

Vaseline
Vi kender sikkert allesammen at løbe i en trøje eller et par shorts, som kan sidde og gnave en lille smule. Det er ikke specielt behageligt og i løbet af et marathonløb kan det blive decideret smertefuldt. Det kan afhjælpes med at smøre sig med vaseline på de steder, hvor man er udsat, f.eks. under armene eller i lysken.

Tape
Dette er måske mest henvendt til de mandlige løbere, der ligesom jeg selv kan have problemer med blødende brystvorter. Det er også ekstremt ubehageligt at løbe med og derfor sætter jeg altid et stykke tape henover dem. Jeg har tidligere forsøgt mig med almindeligt tape, men oplevede at det faldte af, når jeg begyndte at svede. Derfor bruger jeg altid et stykke kinesio-tape, som jeg købte, da jeg for flere år siden havde skinnebensbetændelse. Alternativt kan man bruge sportstape.

Drikkedunk
I dagene op til løbet er det vigtigt at holde kroppen velhydreret. Jeg er ikke specielt god til at drikke vand normalt, så derfor går jeg konsekvent rundt med en drikkedunk dagen før løbet, hvor jeg har vand i, som er blandet op med en Zero Tab fra High5, da disse også indeholder elektrolytter. Drikkedunken kan ligeledes bruges på selve løbsdagen, hvor man kan have vand eller energidrik i den og have den med på de første kilometer af løbet og derved spare sig for et besøg i de første 1-2 depoter, hvor der nemt kan opstå en smule kaos inden løberne bliver spredt ud på ruten.

Trøje
Trøjen til løbet er allerede indkøbt og afprøvet, men jeg pakker altid en gammel t-shirt, som jeg kan tage over mig imens jeg venter i startboksen, så jeg ikke risikerer at komme til at fryse. Kort før starten trækker jeg den af og smider den i en af de containere, som er opsat langs starten, hvor tøjet indsamles og doneres til velgørende formål. Hvis der er koldt om morgenen, kan man også bruge et par gamle kompressionssleeves (eller klippe foden af et par brugte strømper) og bruge disse til at holde armene varme.

Hovedpude
Det kan måske lyde lidt gammeldags, men faktisk er det en af de ting, som jeg altid tager med mig. I dagene op til løbet skal jeg på bo på hotel. Måske er det blot et udtryk for, at jeg snart bliver 40 år, men jeg sover nu engang bedst med min egen hovedpude. Søvn er en vigtig del af forberedelserne frem mod marathon. Natten før løbet er der sikkert mange, der vil sove uroligt og ikke helt sove det antal timer, som de havde planlagt, men fortvivl ikke! Faktisk er det endnu vigtigere at sove godt natten inden, altså fra fredag til lørdag og denne nattesøvn skal for mig vedkommende ikke ødelægges af en hovedpude på hotellet, der enten er for hård eller for blød.

Lader til løbeuret
Vi kender det allesammen. Vi har lige startet vores løbetur og pludselig bipper uret og fortæller at batteriet er lavt. Det kan ærgre de fleste, men er trods alt til at leve med, hvis der blot er tale om en træningstur. Det er ikke en situation, som man har lyst til at opleve på søndag. Så husk opladeren til uret, så det ladet helt op - det skal trods alt holde i mange timer!

Transport
Uanset hvor du bor eller er indlogeret i dagene omkring marathon, så husk at tjekke, hvordan du nemmest kommer ud til startområdet på Islands Brygge. Copenhagen Marathon er en kæmpe begivenhed i København og derfor er der afspærret masser af gader i hele byen og dette har selvfølgelig også betydning for den kollektive trafik. Så undgå morgen-stress på selve dagen og undersøg, hvordan du kommer sikkert frem til starten i god tid.

Startkort
Husk at printe dit startkort, så du kan få udleveret dit startnummer på Expoen i Sparta Hallen sammen med den startpakke, som alle deltagere får udleveret.

Nu er der ikke flere råd. Der kommer ikke flere artikler inden marathon. Antallet af løbeture inden marathon kan tælles på ganske få fingre. Vi glæder os. Vi er spændte. Vi er nervøse. Vi venter og vi venter. Det er lige om lidt. 42 lange, fantastiske, hårde, uforglemmelige, opslidende og vilde kilometer, som for altid vil indprente sig i vores bevidsthed. Jeg glæder mig til at møde Jer allesammen på søndag og dele den fantastiske oplevelse, som det bliver at indtage Københavns gader.

Vi ses!

/Thomas

Pakkeliste

  • Løbetøj (afhængig af vejret)
    • T-shirt/singlet
    • Shorts/tights
    • Strømper
    • BH til pigerne
    • Undertrøje
    • Jakke/vest
    • Hue og handsker
    • Kasket
  • Løbesko
  • Løbeur
  • Solbriller
  • Kasket
  • Energiprodukter
  • Saltsticks
  • Vaseline
  • Solcreme
  • Tape
  • Drikkedunk
  • Chip til tidstagning
  • Sort affaldssæk (til at have på lige inden start)
  • Sikkerhedsnåle til startnummeret
  • Smarthphone og høretelefoner
  • Nummerbælte
  • Overtrækstrøje
  • Hovedpude (hvis du ikke sover hjemme)
  • Oplader til løbeur
  • Oversigt over transport og start-/målområde
  • Startkort til afhentnning af startnummer
  • Grej til personlig pleje (neglesaks, vaseline mv.)
  • Bagagepose

  1. Den første gang
  2. De lange træningsture
  3. Det svære valg af løbesko til den store dag
  4. Så lang tid tager det at løbe et marathon
  5. Løbeur - bling bling eller træningsredskab
  6. Den svære nedtrapning
  7. Valg af tøj til marathon
  8. Dette bør du overveje ift. dit energiindtag
  9. Sådan lægger du en energiplan