0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Vejen til marathon #5: Løbeur - bling bling eller træningsredskab

Når man står og tripper inden starter på et løb og ser sig lidt omkring, vil man opdage at der sidder et løbeur på armen af de fleste løbere. Det gjorde der måske ikke, da de startede med at løbe, hvor mange bruger apps som Endomondo eller Strava til at tracke deres løbeture med. Men efterhånden som den ene kilometer tager den anden og formen bliver bedre og ikke mindst lysten og glæden ved løb stiger, vil mange udskifte app’en på telefonen med et løbeur. Personligt startede jeg med at bruge en pokkers masse penge på et løbeur, som derefter lå i skuffen i et par år, før jeg tog mig sammen til at begynde at løbe - den tilgang vil jeg ikke anbefale til nogen!

Der findes masser af forskellige løbeure, som alle har en uendelig lang række funktioner, som man kan udnytte på mindst lige så mange forskellige måder. Derfor er det vigtigt at gøre sig overvejelser om, hvilket behov man har og hvilke funktioner, som kan være relevante i ens træning, inden man investerer i et nyt ur. Kort sagt - hvad skal du bruge uret til? Jeg vil ikke gennemgå de forskellige funktioner, som mange løbeure har, men derimod forsøge at synliggøre, hvordan du kan gøre dit løbeur til et vigtig redskab i din træning og under Copenhagen Marathon.

Et løbeur kan fortælle dig et hav af forskellige ting. Spørgsmålet er, hvad du har brug for at det fortæller dig under din træning. Først og fremmest fortæller det dig naturligvis, hvor langt du har løbet. Det er måske den mest basale funktion, som alle løbere er interesseret i at vide. Hvor langt har jeg løbet? Det er ligetil og ret simpelt og ikke noget, som jeg vil bruge mere tid på.

Tempo er vigtigt

En anden og måske vigtigere funktion på et løbeur er, at kunne se det tempo, som man løber med på ens træningsture. I sidste uge handlede indlægget om at finde ens eget, realistiske marathon-tempo og vigtigheden af at træne dette tempo på sine løbeture frem mod marathon. Her bliver dit løbeur et vigtigt redskab, da du ved hjælp af dette kan “styre” tempoet og intensiteten undervejs på træningsturene ved overblikket over tempoet på turen.

Du kan, ved hjælp af uret, være med til at dosere din træning bedst muligt, da du både undgår at løbe for hurtigt og derved øge belastningen på kroppen, som kan betyde en øget risiko for en overbelastningsskade, men uret kan også være med til at give dig en fornemmelse af, hvordan det “føles” at løbe i ens marathon-tempo. Måske kender du det allerede, men ofte vil man, jo mere man løber i ens marathon-tempo, være i stand til at ramme dette tempo uden at kigge på uret så ofte, som man gjorde i starten. Man får simpelthen en fornemmelse af, hvordan det skal mærkes i kroppen og benene at løbe i dette tempo. Det kan måske lyde en anelse overflødigt eller banalt, men faktisk betyder det, at det bliver unødvendigt at kigge på uret hele tiden for at sikre sig, at man holder det korrekte tempo. En egenskab, der bliver særdeles vigtig under et marathon-løb, hvor det kan virke ekstremt demotiverende at kigge på uret, hver gang man har løbet 200 meter. Det vil resultere i at man skal glo ned på sit ur mere end 200 gange  - det bliver dødkedeligt og enerverende og man ender med at gå glip af den kæmpe folkefest, som det er at løbe marathon i København!

Puls eller ej?

Mange løbeure har også en funktion, der kan måle din puls undervejs på din løbetur - enten ved en pulsstrap, som spændes om brystkassen eller ved en optisk måler, der aflæser din puls direkte i håndleddet. Pulsmåling kan være et nyttigt redskab og give en vigtig viden - hvis du bruger den! Jeg har et Garmin Fenix 3 med optisk pulsmåling, men jeg bruger ikke denne funktion under min træning, da jeg løber efter tempo fremfor puls.

Bruger du data om din puls aktivt i din træning, skal du naturligvis vælge et ur, der har denne funktion, men ellers kan du måske overveje at vælge et ur uden denne funktion. Det er med dette, som det er med alt andet, der relaterer sig til løb - der findes lige så mange holdninger til udstyr, som der findes løbere, men i sidste ende skal det give mening for dig!

Læs mere om, hvordan du bruger pulsen i din træning her.

Uret på løbsdagen - keep it simple

En ting er træning - noget andet er selve løbsdagen. Det gælder også for brugen af dit løbeur. Det skal give mening og det skal mest af alt være enkelt og overskueligt.

Dit ur skal vise de data, som er relevante for dig i situationen og alt andet skal være gemt væk. Det er min holdning. Jeg har selv et helt enkelt setup på mit ur, hvor jeg har en data-skærm, der viser præcis de informationer, som jeg har brug for undervejs. Mange ure har mulighed for at have flere forskellige data-skærme med de forskellige informationer, som man kan scrolle igennem undervejs, men det vil jeg helst undgå. Jeg vil gerne, at jeg kan kigge ned på mit ur og hurtigt få det overblik, som jeg har brug for. Derfor har jeg følgende fire data-felter på mit ur, når jeg løber et marathon-løb:

  1. Distance,
  2. Timer,
  3. Gennemsnitstempo og
  4. Omgangstempo.

De første tre felter giver næsten sig selv, men omgangstempo har jeg valgt fordi det viser tempoet på den aktuelle omgang, som jeg er igang med. Jeg laver en mellemtid, hver gang jeg har løbet 5 kilometer og her er det vigtigt at nævne, at jeg ikke går efter uret, men efter de kilometer-mærker, som er opstillet på ruten. Alle løbeure måler distancen med en smule unøjagtighed og derfor bruger jeg rutens officielle kilometer-mærker. Derved undgår man også at misse en bestemt tid fordi der kan være en “uoverensstemmelse” imellem urets målte distance og løbets opmåling og det er naturligvis det sidste man løber efter og den officielle tid, der tæller.

Derfor er det vigtigt, at du overvejer, hvilke funktioner i dit ur, som er relevant på løbsdagen. Hvordan kan du gøre dit løbeur til en vigtig medspiller undervejs i løbet og ikke løbe og stresse unødigt, fordi du ikke fik sat dit ur op på den mest hensigtsmæssige måde? Skal du bruge bruge data om din puls undervejs, skal disse være let tilgængelige. Hvis du derimod ikke skal bruge denne viden til noget, vil jeg anbefale at gemme den væk. Det samme gælder din kadence, højdemeter eller noget helt tredje, som dit ur kan måle, men som måske ikke er relevant i løbet af de 42 kilometer rundt i København. Din træning frem mod løbet vil uden tvivl give dig et indblik, hvad der er relevant for dig, så du også har styr på dette aspekt, når du står klar på startstregen!

Dit løbeur kan måle en masse forskellige ting. Jeg er temmelig sikker på, at jeg ikke engang har opdaget halvdelen af de funktioner, som mit ur rummer. Men dit løbeur kan ikke alt. Du bliver ikke hurtigere af at købe det dyreste løbeur og selvom dit ur kan måle din puls, er det kun dig, der kan mærke på din krop, hvordan du har det og hvordan det føles i netop det øjeblik. Et løbeur rummer ikke nogen endegyldig sandhed, men kan være et godt træningsredskab. Til gengæld rummer du svaret på, hvilket ur, der skal sidde på dit håndled i maj i København og selvom du glemmer at starte det eller stoppe det, når du kommer i mål, så har du alligevel gennemført noget, som virker overjordisk og urealistisk for de fleste mennesker - du har gennemført et marathonløb!

Læs flere af blog-indlæggene her:

  1. Den første gang
  2. De lange træningsture
  3. Det svære valg af løbesko til den store dag
  4. Så lang tid tager det at løbe et marathon
  5. Løbeur - bling bling eller træningsredskab
  6. Den svære nedtrapning