0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Den lette løbesko gør dig hurtigere

Det er ikke bare salgsgas, når skoproducenterrne proklamerer, at du løber hurtigere med et par lette konkurrencesko på fødderne - der ER noget om snakken. Hvis du vil nørde lidt med tal og beregninger, så læs med her!

Har du planer om, at sætte nye personlige rekorder i foråret? Så bør du overveje at hoppe i et par lettere løbesko.

Lad os starte med det basale. Hvad en konkurrenceskos karakteristika?

De lettere løbeskos karakteristika

En lettere løbessko adskiller sig fra en almindelig løbesko på flere punkter, der hver især gør det lettere at løbe hurtigere og mere effektivt og økonomisk.

De lettere løbesko er:

  • Lettere
  • Mindre støddæmpede
  • Mindre korrigerende
  • Mere fleksible
  • Med en mere effektiv afvikling og 
  • Med en lavere opbygning

Ikke kun til konkurrencer

Selvom navnet antyder det, så er konkurrenceskoene ikke kun forbeholdt konkurrencebrug. De kan med fordel bruges, når der skal lidt fart i futterne på tempoture, fartlege, intervaller mv. Ud over at gøre det lettere at løbe hurtigere, så giver det også et mentalt "boost", at snøre en let og tætsiddende sko på fødderne. Man gør sig samtidig mentalt klar, og sætter sig op til at give den lidt ekstra. Og når man så sætter afsted på de første meter, mærker man med det samme, hvordan man nærmest flyver afsted, særligt hvis man til daglig er vant med en tungere og mere støttende sko - så er forskellen markant!

Flere og flere løbere vælger ikke kun at bruge deres konkurrencesko til den hurtige træning. De løber alle deres ture i de lette sko, fordi de forelsker sig i den lækre, lette og frie løbsfornemmelse, som en konkurrencesko giver. Det gælder særligt de løbere, som arbejder med deres løbeteknik, og som lander langt fremme på foden, så det ikke betyder så meget, at konkurrenceskoene er noget mere minimalistisk opbyggede.

Der ER noget om snakken

Iltforbruget ved løb skønnes at stige med omkring 1% for hver 100 gram ekstra vægt der pålægges fødderne. Det svarer til, at et par løbesko, der samlet vejer 700 gram, vil øge iltforbruget med 3,5% i forhold til at løbe barfodet, og det er altså noget, der kan ses på sluttiden.

Simpelt betyder dette at du på et maraton med 12km/t kan du altså hente små 3 minutter.

Den lidt dybere forklaring er, at 1% reduktion af iltforbrug svarer til 2,94 m/min.

Det vil sige, at løber du normalt med 12 km/t (200 m/min) tager det 25 minutter at løbe 5km. Sparer du 1% på iltforbruget bliver tiden: 5000m/202,94m/min = 24m38s - altså 22 sek hurtigere.

Dertil skal det siges, at det kun er estimerede tal, som afhænger af mange faktorer som løberens vægt, maksimale iltoptagelse, distancen der løbes m.m.. Og som du kan regne dig frem til, så vil en hurtigere løber opnå en mindre effekt af en let sko, end den langsommere løber. Det er ikke helt i tråd med virkeligheden. Vores erfaring er, at det primært er de hurtige løbere med en god løbeteknik, der har ekstra gavn af en let sko på de lange distancer, hvor en langsommere løber vil have større effekt ved at smide et par kilo på sidebenene eller træne noget hurtig træning. Endvidere vil den langsommere løber formegentlig have mere glæde af en mere støddæmpet og støttende sko på en maraton, der ikke stiller helt lige så store krav til en effektiv løbeteknik.

Men på de kortere distancer, og i træningen, vil en konkurrencesko være særdeles relevant for både den hurtige og den langsommere løber. Bare det mentale boost er med til at sende dig afsted som en raket - og det kan ikke sættes på formel.

Prøv et par på

Butikkerne bugner i denne tid med sæsonens fedeste lette og hurtige sko fra markedets førende leverandører: Nike, Asics, Adidas, New Balance, ON, Brooks og Saucony.

Kig forbi og prøv et par sko, der uden tvivl vil gøre vejen til en PR ved forårets løb meget kortere!