0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Sådan forbrænder du mest på løbeturen

Løb er en god kalorieforbrænder, men der er mange forskellige bud på, hvordan du skal løbe for at forbrænde mest?

Forbrænder du mere ved at løbe på tom mave? Skal du spise indenfor en halv time efter løbeturen? Og forbrænder du lige meget ligegyldigt hvilket tempo, du løber i? Vi har talt med ernæringsekspert og løbetræner Martin Kreutzer for at få afklaret de spørgsmål og her kommer hans forklaring på, hvordan løb og forbrænding hænger sammen.

Forbrænder man lige meget uafhængigt af, hvilet tempo man løber i?

"Kalorieforbruget er stort set identisk pr. kilometer, uanset tempo. Du forbrænder altså nogenlunde det samme ved at gå 10 km, som ved at løbe 10 km.  Men det går noget hurtigere at løbe, så du forbrænder mere pr. minut, når du løber. Ved intensiv træning, især intervaller og konkurrence sker der desuden en del “ødelæggelser” i kroppen, som sætter gang i den såkaldte efterforbrænding, hvor du i timerne efter træning har en øget energiomsætning. Den kan nå helt op på 25 % ekstra forbrændte kalorier efter træningen, hvis intensiteten har været høj".

Skal man løbe langsomt eller hurtigt, hvis man vil tabe sig?

"Det er svært at give et entydigt svar på, for en vigtig faktor er træningens appetitpåvirkning. En del løbere bliver meget sultne, når de træner hårdt, og kan derfor komme til at spise de forbrændte kalorier op i de efterfølgende måltider. Her vil langsom træning, hvor primært fedtdepoterne leverer energien, være mindre appetitprovokerende, og derfor vil det som regel være lettere at tøjle appetitten. Et minus ved den langsomme træning er dog, at det tager længere tid at tilbagelægge træningsturen, og har man kun begrænset tid til rådighed, kan det være et problem".

Forbrænder man mest ved at løbe på tom mave, eller skal man spise inden løbeturen?

"Forbrændingen er ens, uanset om du løber på tom mave eller har spist. Undersøgelser viser dog, at du i større grad træner kroppens fedtforbrændingssystemer, hvis du enten spiser kulhydratfattigt eller helt undlader at spise før træning. Dette kan potentielt være et plus. Men det er dog vigtigt at huske på, at det aldrig kan svare sig at faste, hvis konsekvensen er en omgang energiforladt træning, hvor intensiteten ikke kommer ret højt op, og du giver op inden, du får løbet ret langt".

Hvad skal man spise efter træningen for at tabe sig?

"Spis et let måltid mad og vent med at spise større mængder kulhydrater (pasta, ris, kartofler, brød osv.) til et par timer efter træning. På den måde stimuleres fedtforbrændingssystemerne ekstra godt. Der er dog masser af forbehold: er du inde i en hård træningsperiode, hvor der trænes (næsten) dagligt har du brug for et hurtigt skud energi,  for at sikre bedst mulig restitution. Samtidig bør man også altid skele til, hvordan det ene eller andet valg påvirker familiens måltider m.m.

Har du planer om at løbe de overflødige kilo af dig, så kan det altså godt være en fordel at presse tempoet lidt op på nogle af løbeturene, så du får glæde af at kroppen arbejder og forbrænder på højtryk efter træningen. Lad være med at faste, men spis fornuftigt både før og efter træning så du kan opretholde en vis effektivitet i træningen.

Du kan læse mere om, hvordan du timer dine måltider ift. løb i artiklen her.

Om Martin Kreutzer

Ernæringseksperten Martin Kreutzer, der er aktuel med Maratonkogebogen og landskendt fra TV, radio samt diverse aviser og magasiner, hører til landets mest eftertragtede foredragsholdere, når det gælder præstationsfremmende ernæring.