0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Warning message

The subscription service is currently unavailable. Please try again later.

Konkurrenceløb, hvad skal det gøre godt for?

Konkurrenceløb kan have mange årsager. Som ordet lyder, så kan man konkurrere mod sig selv, eller andre. Man kan også bruge det som en oplevelse eller en anderledes træningsform. Læs med her og bliv klogere på, hvordan du får mest ud af dit næste løb!

Ordet konkurrenceløb virker hurtigt mere elitært end det egentlig er. Et bedre og mere afslappet ord, for de fleste danskere, er motionsløb.

Alle kan være med, niveauet definere du selv. Uanset om målet er at gennemføre, eller at komme først, så er der plads til dig ved et motionsløb.
Ved at tilmelde, og have et motionsløb i kalenderen kan du opnå flere fordele ved både dine enkelte løbeture, men også ved selve løbet.

  • Ved de enkelte løbeture, vil du have et mål at løbe efter.
  • Motivation til at komme ud at løbe, der er et mål med løbeturen.

Fysisk er der også nogle fordele der er værd at huske.

  • Stemningen frigiver adrenalin, så du kan yde mere end du plejer.
  • God syretræning, da man på grund af adrenalinen ofte løber hurtigere end man plejer på sine egne træningsture. Dette giver en bedre udholdenhed.
  • Løber du det samme løb over flere år, er det en rigtig god måde at teste formen på, da ruten sjældent ændre sig.
  • Du mærker ikke trætheden på samme måde, og kan presse dig selv yderligere end hvis du løber alene.

Nu har du fået trænet hen mod dit løb, men hvordan er det lige du kommer bedst igennem det, og får mest ud af det - både oplevelsesmæssigt, men også fysisk?

For at få den bedste oplevelse, kræver det at du kender dig selv godt, og ikke lader dig rive med af stemningen så du løber for meget over evne. Løb i et tempo du kender, selvom det føles langsomt. Det kommer dig til gavn senere i løbet, du kan altid skrue tempoet op - det er bedre end at gå død halvvejs inde i løbet.

Tempoet kan måles via et simpelt stopur, hvor du blot ser tiden pr. km der er løbet. Der findes apps du kan hente på telefonen, som fortæller dig hvor hurtigt du har løbet.

Du kan også vælge investere i et GPS ur som kan fortælle dig omgangstider, pr. km - se vores udvalg af løbeure her.

Man kan i princippet deltage i motionsløb så ofte man vil. Dog skal man huske på at disse løb ofte bliver løbet lidt over hvad kroppen er vant til. Dette kræver også længere tids pause for at komme ovenpå igen. Sørger man for at respektere disse restitutionsperioder, kan man bruge disse løb som en effektiv træningsform.

Efter et velgennemført løb, er der øget risiko for en dalende motivation for at løbe, da der kan opstå en tomhed. Det man trænede hen mod er nu overstået, og hvad så nu? Derfor gælder det om at se det som en løbetur, eller finde et nyt mål - det kan være at gennemføre det samme løb i en bedre tid, eller finde et nyt løb at skulle gennemføre.

Har du ikke lige noget løb planlagt i kalenderen, kan du finde dit næste løb på www.motionslob.dk