0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Julegaver byttes t.o.m. 31/1 '17 / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Warning message

The subscription service is currently unavailable. Please try again later.

Lidt om skinnebensbetændelse

Lad mig lige slå det helt fast fra begyndelsen: Jeg har heldigvis aldrig været alvorligt skadet! Jeg har haft enkelte små-skavanker, der er forsvundet igen lige så hurtigt som de opstod og uden at jeg egentlig nåede at kunne sætte fingeren på årsagen. Jeg kender flere, der har været ude i flere måneder og fulgt deres frustration og fortvivlelse over deres ufrivillige pause. Jeg føler med dem og samtidig føler jeg mig heldig.

Skader rammer både nybegyndere og erfarne løbere. Dog viser statistikker, at man som nystartet løber er ekstra udsat for eventuelle skader. Men det kan ramme alle og det er utroligt frustrerende at opleve. To gange har jeg selv oplevet at måtte holde en ufrivillig pause fra løb. Begge gange har det været på grund af skinnebensbetændelse, og begge gange har pausen føltes ulideligt lang, selvom der blot har været tale om pauser på hhv. 5 uger og 2 uger. Den første gang jeg oplevede denne skadespause, var ovenpå Copenhagen Marathon 2015. Sidst jeg oplevede skinnebensbetændelsen var for 4 uger siden, da jeg havde løbet PR til et halvmarathon. Et par dage efter kunne jeg mærke samme ømhed og smerte i skinnebenet, og valgte med det samme at holde en pause i stedet for at køre videre med træningen.

Skinnebensbetændelse er en af de hyppigste løbeskader og skyldes en overbelastning af underbenet. Typisk vil der være tale om en overbelastning ift. tempo, hvorimod en overbelastning ift. distance vil resultere i smerte og ømhed i knæet. Skinnebensbetændelse er en irritationstilstand omkring skinnebenet og kan sidde på både indersiden og ydersiden af skinnebenet.

Spørgsmålet er så: Hvad gør jeg, når skaden rammer mig? En ting er helt sikkert! Jeg løber ikke bare videre. Begge gange har jeg taget kontakt til egen læge ligesom jeg har været i kontakt med en fysioterapeut. Jeg ved, at der er delte meninger om det, men jeg har i begge tilfælde gennemgået en penicillin-kur, som min læge har udskrevet med henblik på at slå inflammationen i benet ned. Jeg har oplevet en god virkning af dette, selvom jeg naturligvis helst ville undgå at spise dem. Alternativt har jeg også forsøgt mig med gurkemeje-piller, som jeg fik anbefalet i en helsekost-forretning. Gurkemeje er en naturlig ingrediens, der også er med til at modvirke inflammation i kroppen. Min fysioterapeut har givet mig en række øvelser, som er med til at styrke muskulaturen i underbenet og dermed undgå skinnebensbetændelse i fremtiden.

Jeg behandler også selv skinnebenet med massage og kulde/varmebehandling. Massagen foregår ved hjælp af min foam roller. Disse findes i mange forskellige former og jeg kan kun anbefale at finde den, du umiddelbart synes passer bedst til dine behov og dit temperament. Jeg masserer både ydersiden og indersiden af skinnebenet ved at rulle underbenet hen over foam rolleren.

Det er vigtigt, at man ikke ruller direkte ovenpå skinnebensknoglen, da dette faktisk kan være med til at irritere det berørte område yderligere. Denne massage kombinerer jeg med infra-rød varme. Jeg  har selv en lampe men en infrarød pære i, som jeg bruger til at varme det berørte område.

Den infra-røde varme trænger dybt ind i vævet og varmer musklerne op og øger derudover blodtilførslen til det irriterede område på skinnebenet. Netop det med at øge blodtilførslen er en central del i at behandle skinnebensbetændelse. Derfor laver jeg også de omtalte kulde/varmebehandlinger, når jeg er i bad. Her lader jeg skiftevis meget koldt og meget varmt vand løbe ned over mit skinneben i 10-15 minutter. Alle disse behandlinger har jeg oplevet kan være med til at mindske symptomerne på skinnebensbetændelse samt ømheden og ubehaget, når jeg løber.

Derudover har jeg for første gang fået akupunktur-behandling for at slippe af med skinnebensbetændelsen. Jeg var spændt på at mærke, hvilken forskel jeg ville kunne mærke. Jeg fik en intens behandling med to behandlinger to dage i træk og jeg oplevede en kæmpe bedring. Jeg blev anbefalet at stoppe med at spise de smertestillende piller imens behandlingen stod på, således at jeg kunne få et reelt billede af, hvilket indvirkning nålene ville have. Allerede efter 3. behandling var jeg i stand til at løbe en tempo-tur uden nogen ømhed i skinnebenet og har været i stand til at øge min træningsmængde ovenpå akupunktur-behandlingerne. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg vil anvende akupunktur igen, hvis jeg skulle få symptomerne på skinnebensbetændelse igen eller en anden løbe-relateret skavank. Akupunktur kan nemlig anvendes til at behandle en lang række sportsskader eller overbelastningsskader som f.eks. løberknæ.

 

Jeg fik akupunktur af Dina Alminde (dinaalminde.dk), som er en ekstremt dygtig akupunktør og bla. har været akupunktør på et professionelt cykelhold. Hun guidede mig sikkert igennem behandlingen og jeg har oplevet en kæmpe forbedring. Jeg kan kun anbefale akupunktur som behandling, hvis du selv døjer med en begyndende skavank eller skade.

Det er ikke sjovt at være skadet! En ufrivillig pause kan virkelig tære på ens tålmodighed og optimisme. Men uanset hvilke smerter eller ømheder du måtte opleve, er det vigtigt at tage dem alvorligt. Ømme muskler hører med til at løbe, men det skal ikke gøre ondt og det skal ikke bare løbes væk. “No pain, no gain!” er bare “No pain, no gain, no brain!”. Det er vigtigt at finde årsagen til skaden og få et godt behandlingsforløb. Det allervigtigste er naturligvis at undgå skader og her handler det om en fornuftig progression og et fornuftigt forhold imellem den intense del af træningen og restitutionen. Det kan især være svært, når man er nybegynder og er motiveret og interesseret i at opleve en fremgang. Jeg oplevede selv, at have et ømt knæ er par gange, da jeg lige var startet med at løbe, fordi jeg glemte at tage den med ro. Der er ingen let vej til hurtige resultater. Det kræver tålmodighed og evnen til at lytte til sin krop.

Hvis du er nybegynder, kan du med fordel læse med på denne artikel på LØBERENs side, der giver gode råd til at starte op med at løbe. Og her kan du læse mere om forebyggelse og behandling af skinnebensbetændelse. For det er fedt at løbe!

/Thomas

Om Thomas

Thomas Underbjerg Olesen og jeg er 37 år gammel og løber som vi er flest. Thomas elsker at løbe. Han bliver aldrig den hurtigste, men det er heller ikke målet. Thomas kæmper for at blive den bedste udgave af sig selv! Han kæmper, ligesom så mange andre, med at holde fedtet fra sidebenene og med at få snøret løbeskoene, når regnen pisker mod ruden. Thomas er med andre ord ikke noget supermenneske, der løber umenneskelig langt og hurtigt. Han er ligesom alle os andre og kæmper med de samme udfordringer i løbetræningen - dem fortæller han om på bloggen her.

Følg 9000Running på de sociale medier: