0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Videoer om løbeteknik

Få et samlet overblik over vores mange film, der forklarer, hvordan du forbedrer løbeteknikken med få lette øvelser.

I samarbejde med Jonathan Small fra Newton Running har vi produceret en række videoer, der hver især beskæftiger sig med elementer, der kan hjælpe dig til en mere naturlig og effektiv løbestil. Udgangspunktet hedder Natural Running, altså et naturligt løb, som lettest beskrives, som barfodslignende løb med sko på fødderne. Få en introduktion, og se hvordan du kommer let i gang her:

Natural Running - sådan kommer du let i gang

 

Lad kroppen vænne sig til den nye belastning og respekter dens signaler. Se her, hvordan du tilvænner dig til Natural Running:

Tilvænning til Natural Running

 

 

Få styr på detaljerne

Efterfølgende kan du give dig i kast med detaljerne, der er med til atforfine løbeteknikken:

Udnyt tyngdekraften

Et godt udgangspunkt for en mere naturlig løbeteknik er at man skal udnytte tyngdekraften via et let læn fremad. Se her hvordan:

Natural Running - udnyt tyngdekraften.mov

 

Korte og hurtige skridt

En høj kadence og korte skridt sikrer, at du automatisk lander på midt-/forfoden med foden under tyngdepunktet/hoften. Derudover undgår du at lande på hælen, der bremser der bremser din bevægelse fremad. Se her hvordan:

Natural Running - korte hurtige skridt

 

Fremadrette bevægelser

Det er vigtigt at alle vores bevægelser er fremadrettede, og ikke til siderne, så alt energien fokuseres på at bevæge os fremad. Se her hvordan:

Natural Running - fremadrettede bevægelser

 

Hælløftet

De fleste lander på hælen når de løber, hvilket bremser vores fremdrift fremad. Vi sparker derfor kraftigt af for at skabe fremdrift og sætte farten op igen. Det er en kæmpe belastning på læg og akillessene. Dette kan undgås ved, at man løfter hælen i stedet for at sparke fra i afsættet.

Se hvordan man gør, og hvordan du selv kan træne det med en helt enkelt teknikøvelse:

Natural Running - Hælløftet

 

Skinnebensbetændelse

Skinnebensbetændelsen, en skade som de fleste løbere kan nikke genkendende til. Se hvorfor vi får ondt, og hvad du kan gøre for at forebygge den.

Natural Running   Skinnebensbetændelse

 

Fodens placering

Fodens placering på underlaget har afgørende betydning for, hvor meget vi belaster vores læg og achillessene. Det er vigtigt, at foden sættes i jorden, så kontakten skabes med fodballen, hvorefter at hælen kommer ned og 'kysser' jorden. Se her hvordan:

Natural Running - fodens placering

 

Hovedets placering

Hovedet er en temmelig tung legemsdel, og vil derfor trække os gevaldigt fremad, hvis vi kigger for meget nedad, og bagud, hvis vi kigger for meget opad. Sørg derfor for, at hold kroppen rank og hovedet i en neutral og afslappet position, så hovedet ikke trækker overkroppen i den gale retning. Se her hvordan:

Natural Running - hovedets placering

 

Stabilitet, balance og styrke

Vil man have en god løbeteknik, skal man også have en stærk krop. Man bør derfor arbejde lidt med kroppens stabilitet, balance og styrke, særligt i hofteregionen, som har stor betydning for hvor effektivt vi kan bevæge os fremad.

Natural Running - stabilitet, balance og styrke

 

Tå yoga

Stærke fødder  er vigtigt for en god løbeteknik. Vi skal have aktiveret det neurologiske system, så vi i højere grad bliver i stand til at styre vores fødder og tæer. Den deraf øgede bevægelighed og styrke i fødderne giver os et mere effektivt og naturligt løb, med forhåbenligt færre skader til følge. Se hvordan du styrker dine fødder her:

Natural Running - Toe Yoga