0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

10 gode råd til at holde løbemotivationen

Kender du det med, at din kollegas øjne lyser op, og stemmen lyder ekstra begejstret, når han eller hun beretter om gårsdagens (fantastiske) løbetur i regn og kuling? Og du tænker, at der nåede du desværre bare aldrig til i din (korte) løbekarriere. Men faktisk ville du ønske, at du var ligeså begejstret og ikke mindst motiveret for løbeturene.

Al motion handler om motivation og motivation kommer ikke altid af sig selv. Løb kræver hårdt arbejde og masser af tid. Hårdt arbejde fordi du skal have din hjerne til at lære, hvor godt det er og masser af tid, fordi din krop skal vænne sig til at blive belastet af løb.

Men der er rigtig meget, du kan gøre for at hjælpe motivationen på vej. 

For det første skal du vænne dig til, at du altid vil møde nogen, der er bedre end dig selv, og at du derfor ikke skal sammenligne dig med naboen, der løber syv maratoner om året og lige spurter en femkilometer på under 20 minutter. Du skal se på dig selv. Hvad er dit udgangspunkt, din virkelighed - hvad har du tid til, hvad kan din krop tåle. Og start så derfra. Det handler i høj grad om ikke at tale dig selv ned og netop se på, at DU bliver bedre eller stærkere eller mere udholdende osv.

Find et træningsprogram, der passer til dig her.

1. Vær realistisk

Hav et realistisk mål, der kan justeres efter din hverdags udfordringer. Hvis du gerne vil løbe et halvmaraton om 4 måneder, så planlæg din træning derefter, men hvis du halvvejs inde i projektet opdager, at det ikke kan hænge sammen med sønnens aktiviteter, ægtefældens arbejdstider, og du misser for mange af dine løbeture, så sæt et nyt mål. Det kan fx være et et løb, hvor du i stedet skal løbe en kortere distance så som fem eller ti km.

Find et løb, som passer til dit liv.

2. Find en løbemakker eller en løbeklub

Lav løbeaftaler med en nabo eller meld dig ind i den nærmeste løbeklub. Det er meget nemmere at komme afsted en mørk vinteraften, når du ved, at der er en der regner med dig. Turene føles også lettere at overkomme, når du kan snakke undervejs, og du bliver måske også lige presset lidt mere uden at lægge mærke til det - enten til at løbe hurtigere eller længere. Ved at løbe sammen med andre får du slået to fluer med et smæk - du får dækket et socialt behov og du får motioneret på samme tid.

Find en løbeklub i dit nabolag.

3. Find dine favorit løberuter

Find ud af hvilken typer ruter, der giver dig løbeglæde. Hvad kan du lide? Er det at der er andre løbere? Eller kan du bedst lide, at du er alene mellem træerne? Find interessante ruter, hvor du har lyst til at være. Og hvis det keder dig at løbe den samme rute hele tiden, så find nye ruter hver gang. Eller prøv at løbe din sædvanlige rute i modsat retning. Hvis du synes, det er rart bare at løbe den samme rute, så gør det, men find ud af, hvad der virker motiverende for dig.

Lav din nye løberute og se andres løberuter i dit nabolag lige her.

Trailløb i Dyrehaven med Salomon

4. Gør noget nyt

Begynder din form at stagnere? Du løber alt hvad du kan, og tiden på din femkilometer rokker sig ikke et sekund. Prøv forskellige løbetræningsformer. Bakkeløb, hiit, 10,20,30, intervaltræning, trail. Prøv noget nyt ved at undersøge dit område for muligheder. En stejl bakke, et stadion, en mark, en sø, en skov eller noget helt andet bare du ikke gør det samme, som du plejer, så vil du komme i bedre form efter en måneds tid. 

5. Musik

Er du ved at få pip af lyden fra din egen vejrtrækning, fuglenes kvidren eller bilernes larm? Så hør musik på løbeturen. Og find den musik, der passer til dine løbeture. Det er vigtigt, at du får følelsen af, at musikken giver dig energi. Undersøgelser viser, at den rigtige musik får dig til at løbe hurtigere.

Find en playliste her.

6. Planlæg din løbetræning

Årh for søren, der gik der lige en uge, uden at du kom afsted! Lav realistiske træningspas for en uge ad gangen. Skriv det i din egen og din ægtefælles kalender og lad være med at lægge andre aftaler oveni.

Det hænger lidt sammen med ovenstående, men sørg for at have kontinuitet i din løbetræning. Hvis du skal løbe to-tre gange om ugen, så løb to - tre gange om ugen. Undgå undskyldninger og overspingshandlinger. Lad løbetræningen overgå støvsugningen og tøjvask, og hvis du efter en stresset dag på arbejdet ikke kan overskue den hårde intervaltræning, så løb en rolig kort tur i stedet. Det handler ikke altid om kvaliteten af din træning, men bare om at du kom afsted. Det tager lang tid at skabe en vane, og især en løbevane for det er ikke altid noget, man bare lige gør, fordi man er træt eller bare ikke har fundet rytmen. 

7. Meld dig til et spændende løb

Gør løb til oplevelser. Meld dig til et løb i en storby, på et bjerg eller et aller andet du godt kunne tænke dig at prøve. Det kan også være i det små - at du tager toget ud til den nærmeste attraktion og løber rundt i det område eller løber derhen.

Find et storbymaraton ude i verden her.

Forsidebilleder på Christianshavn 2015 2

8. Lækkert tøj giver løbelysten et løft

Gi' dig selv nyt løbetøj og løbesko. Jajaja vi er ikke så uvildige på det felt, men ligesom det er rart at have pænt tøj på på arbejde eller på en tur i byen, så giver det også en god følelse at have noget smart løbetøj på. Ligesom moden skifter i din almindelige garderobe, skifter den også i løbegarderoben.

For bare få år siden var tights helt udelukket for mænd. Nu har enhver mand med respekt for sine løbeben tights i alle længder. Farver er der også mere af hos begge køn, og så er der de moderne kompressionsstrømper. Knæstrømper har ikke været inde i andet en fodboldbilledet eller kødfarvede modeller til gamle damer, men nu kan du få knæstrømper i alle regnbuens farver, der gør det nemmere for dig at restituere.

Find det løbetøj, du synes er flot og ikke mindst rigtig rart at løbe i. Så kan du også tilfredsstille din forfængelighed, når du løber.

Vi står klar i butikkerne til at råde og vejlede om det rigtige tøj, der matcher årstidens udfordringer.

9. Beløn dig selv

Beløn dig selv. Gør noget godt for dig selv, når du fortjener det. Hvis du har sat dig det mål at løbe tre gange om ugen, og du efter en måned har overholdt alle dine træningspas, så giv dig selv en lille gave. Det kan være en tur i biografen eller i spa, en is eller et par nye bukser. Altså et eller andet du ellers ikke under dig selv. Noget der forsøder dit liv.

10. Giv dig selv en træningsfridag

Ligesom du skriver ned i din kalender, hvornår du skal træne, kan du motivere dig selv ved at indsætte en løbefridag i din kalender. Hvis du har holdt fast i din løbeplan, skader det ikke formen at holde en enkelt fridag i ny og næ.