0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Fremtidens løbesko er med ekstra god samvittighed

adidas vil med deres samarbejde med organisationen Parley for the Oceans udnytte plastikaffald fra verdenshavene til at producere fremtidens løbesko. For de store løbebrands er det en nødvendighed at tage stilling til klimaudfordringerne, og det er en tendens, vi kommer til at se mere af i fremtiden, lyder det fra en fremtidsforsker.

Tekst: Simon Lessel

De fleste har nok set billederne af frodige kystlinjer, der nu flyder med plastik eller døde fisk, der har måttet ende deres dage fanget i efterladte fiskenet. Helt konkret vurderer FN’s miljøorganisation, at der udledes i omegnen af 8 millioner ton plastik i verdenshavene om året.

Men nu ser det ud til, at du som løber kan være med til at afhjælpe problemet. I hvert fald hvis du iklæder dig et par af adidas’ nye UltraBOOST sko. Skoene kommer i tre nye og miljørigtige udgaver: UltraBOOST Parley, UltraBOOST X Parley og UltraBOOST Uncaged Parley, og helt præcist indeholder de nye sko genanvendt plast fra 11 plastflasker per par.

”De nye modeller i adidas x Parley-kollektionen er et skridt i den rigtige retning mod vores mål, som er at lave en million par UltraBOOST-sko af plast fra havet. Skoene reflekterer, at vi støtter en god sag, samtidig med at vi leverer den exceptionelle præstation, vi er kendt for – en stærk kombination, som vi håber vil inspirere vores følgere verden over lige så meget, som den inspirerer os”, lyder det fra Mathias Amm, Product Category Director for adidas Running.

Skoene er et resultat af samarbejdet med organisationen Parley for the Oceans, som sammen med adidas arbejder for at finde løsninger på, hvordan den kreative industri kan være med til at tilbyde forbrugeren produkter, der genanvender noget af de i alt 8 millioner ton plastik, der hvert år udledes i verdens-havene. I sidste ende et projekt, der gør, at du som løber kan købe sko med en mere miljørigtig profil. En tendens, vi kommer til at se mere af i fremtiden, ifølge fremtidsforsker Carsten Beck.

Bæredygtigt benspænd

Ifølge fremtidsforsker Carsten Beck fra Instituttet for Fremtidsforskning går et brand som adidas ind i klimakampen både af nød og af lyst. ”Hovedårsagen er, at det er noget, man kan blive ramt på, hvis man som stort brand ikke deltager i at løse de udfordringer, vi står over for fremadrettet med plastikaffald i havene. Når du er så stor som adidas, så kan du i 2017 ikke tillade dig ikke at have en holdning”, forklarer Carsten Beck.

Fremtidsforskeren ser dog også en anden forklaring på, at adidas går ind i klimakampen. Det er nemlig en måde at give sine designere et be-vidst benspænd på og tvinge dem til at tænke nyt og kreativt. ”Når jeg hører om alle de her initiativer fra eksempelvis Nike og adidas, så tænker jeg, at det også er en måde at innovere på. Det er simpelthen en måde for adidas og de andre brands at tænke nye tanker om deres produkter og serviceydelser”, fortæller Carsten Beck.

Selvforstærkende effekt

Ifølge fremtidsforskeren er der dog ikke udsigt til, at løbebutikkerne i nær fremtid kommer til at bugne af produkter, der er lavet hundrede procent af genanvendeligt materiale. Men der er ifølge Carsten Beck ingen tvivl om, at adidas’ samarbejde med Parley for the Ocean er en del af en global megatrend, der kommer til at sætte yderligere fokus på cirkulær økonomi og miljøbevidsthed hos de store brands. Men hvis man som løber vil være iklædt en løbesko, der er produceret udelukkende af genanvendte materialer, er der alligevel et stykke vej endnu. ”Jeg tænker, at det fortsætter ned ad den bæredygtige vej, så det er alle komponenter i en løbesko og ikke kun dem, der bliver hypet i medierne i øjeblikket, der vil komme i fokus. Så vil der lige så meget blive kigget på, hvad der bliver brugt af gummi, tekstil og den slags”, siger han.

Professor i økonomisk psykologi på Århus Universitet, John Thøgersen, peger lige som Carsten Beck på, at et samarbejde som adidas’ samarbejde med Parley for the Oceans handler om at tage socialt ansvar. Og så peger han på, at det kan blive et fremtidigt konkurrenceparameter de store brands i mellem, hvor forbrugerens valg af løbesko kan afgøres af et brands stillingtagen til emner som klimaudfordringerne. ”Forbrugerne har en forventning om, at de store brands opfører sig ordentligt uden de nødvendigvis går dybt ind i det. Hvis de hører, at et brand opfører sig ordentligt, men et andet brand ikke gør, så kunne det godt være det, der afgør, hvilket produkt, man køber. Den situation har adidas ikke lyst til at være i”, forklarer John Thøgersen.

Om antallet af miljørigtige produkter i løbebutikkerne fremover vil stige, afgøres ifølge professoren af de store brands selv og løbebutikkerne. ”Det, der bliver afgørende for, om det sker, er, hvor fremtrædende det bliver i butikkerne. Når et mærke som adidas gør den slags, og Nike og Puma også gør det, så bliver det noget, der får mere opmærksomhed, og så bliver det en selvforstærkende effekt. Man kan godt forestille sig, at der kommer flere varer med en miljørigtig profil, men vi er så tidligt i udviklingen, at det ikke er til at vide endnu”, siger han. LØBEREN tager som butik klimaudfordringerne alvorligt og vil i fremtiden præsentere miljørigtige produkter i det omfang, det er muligt.

adidas x Parley

– UltraBoost og pigsko

  • Snørebåndene, hælkappen og overdelen i Parley-løbesko består af genanvendt plast. Der bruges cirka 11 plastflasker per par.
  • Samarbejdet mellem adidas og Parley for the Oceans har også resulteret i en ny pigsko. Ved VM i atletik 2017 i London løb bl.a. verdensrekordholderen på 400m, Wayde van Niekerk, i et par adidas Prime SP Parley pigsko – også skabt af genanvendt plast.

Plastikaffald i verdenshavene

  • Der udledes ifølge FN’s miljøorganisation i omegnen af 8 millioner ton plastik i verdenshavene om året. Det svarer til en skraldebil fyldt med plastikaffald hvert minut.
  • FN vurderer, at op til 80 procent af affaldet i verdenshavene udgøres af plastik.

Hvis man med egne øjne vil se, hvor de store mængder af plastik i verdenshavene flyder rundt kan man på www.litterbase.org finde et interaktivt kort over udviklingen, som tre forskere fra Alfred Wegener Institute har udarbejdet.