0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Julegaver byttes t.o.m. 31/1 '17 / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Warning message

The subscription service is currently unavailable. Please try again later.

13 rigtige om løbesko

Hos LØBEREN går vi op i at du får en god løbeoplevelse, og vi har derfor lavet en lille vejledning, der kan hjælpe dig med at få størst mulig glæde af dine nye sko.
  1. Hvordan skal skoene snøres? Sørg for at skoen sidder tæt i hælen, så denne er fikseret. Du kan med fordel lave en såkaldt hællås, hvor du tager de øverste snørehuller i brug, ved at lave en løkke med hvert snørebånd, og derefter bruger du disse som snørehuller. Træk nu til, som det behager dig. Få evt. en medarbejder i butikken til at vise dig hvordan.
  2. Løsn snørebåndene godt, inden du tager skoene af og på! Hvis du tvinger hælen op og ned i skoene, vrides den indbyggede hælkappe. Du ødelægger hælkappen og forringer skoens stabilitet, og øger dermed risikoen for skader.
  3. Løbesko skal bruges til at løbe i! En løbesko er specialdesignet til at støtte og støddæmpe afviklingen af den meget specifikke bevægelse, det er at løbe. Hvis du bruger skoen til daglig, eller til anden idræt, der indeholder retningsskift og andre bevægelsesmønstre end fremadrettet løb, må du forvente, at skoen slides hurtigere end de vejledende ca. 1.000 km.
  4. Prøv skoene derhjemme inden brug! Tag et par ture op og ned af stuegulvet, og hav skoene på et par timer, inden du løber i dem. Føles det ikke optimalt, vender du tilbage til butikken.
  5. Hvor meget luft skal der være til tæerne? I LØBEREN anbefaler vi 0,5-0,75 cm. Afhængig af hvor lange distancer du løber. Men det vigtigste er, at du får den størrelse, der passer dig. Hvis du har det godt med ingen luft eller 1,5 cm luft, så er det bedst for dig!
  6. Kør skoene langsomt ind! Løb i 7-14 dage i både de nye og gamle sko, så undgår du irriterende små overbelastningsskader, grundet den nye skos mulige ændring af belastningen på dine ben. Nye sko skal ses som en ændring i træningen, på lige fod med øgning af distance eller indføring af intervaller.
  7. Hvor lang tid holder skoene? Som tommelfingerregel holder skoene ca. 1.000 km +/- 200 km. Skoene bliver slidt forskelligt alt efter typen af sko, din vægt, underlagets hårdhed, løbehastighed og hvor hyppigt skoen bliver brugt.
  8. Du kan ikke bare købe afløseren til dine løbesko! Når du nu engang har slidt dine løbesko op, kan du ikke bare regne med at kunne købe afløseren, da skoenes egenskaber varierer meget fra år til år. Derfor er det vigtigt at få lavet en ny løbestilstest, når du køber nye sko.
  9. Kan skoene vaskes? Ja, men ikke i vaskemaskinen. Nogle sko bliver opløst i syningerne pga. det varme vand, mens andre sko bliver stenhårde i sålen. Smid i stedet skoene i en spand lunkent vand med lidt sæbespåner, og fjern skidtet med en blød børste.
  10. Hvordan tørres skoene? Tag indlægssålen ud og fyld skoene med avispapir. Lad skoene stå i 15-20 min., og fjern så avispapiret. Lad nu skoene stå tørt, ikke på radiatoren, indtil de er tørre.
  11. Hvilket skomærke er bedst? I LØBEREN matcher vi dig op med de sko, som vi mener er bedst for dig, på baggrund af din vægt, træningsmængde, løbestil, skader, tidligere sko og dine ønsker om pasform, støddæmpning, støtte osv. Derved er det muligt for dig, i samråd med os, at vurdere hvilket mærke der er bedst for dig!
  12. Er det nødvendigt med flere par sko? Det er en god ide, især hvis du træner mange kilometer om ugen, men ikke en absolut nødvendighed. Ved at have flere par sko at skifte imellem bliver belastningen på dig og dine ben forskellig, da du af naturlige årsager løber forskelligt i de to par sko. Derudover kan det være en fordel at have et par lettere sko til den korte hurtige træning og konkurrencer.
  13. Skal skoene imprægneres? Nej, løbesko er designet således, at man opnår bedst mulig åndbarhed. Grundet netstrukturen i overdelen, er det svært at imprægnere skoene, og hvis det lykkes, mister skoene sine åndbare egenskaber.

Læs mere om vores vejledning her.

Forsidebilleder på Christianshavn 2015 2

Den ekstra sko

  • Trail-/Orienteringsløb - med en rigtig trailsko får du en bedre oplevelse i skoven. Skoen skal være let og fleksibel, have et lavt tyngdepunkt og have en grov profilering af ydersålen, så du kan stå fast når underlaget bliver blødt og teknisk. Læs, hvordan du vælger en trailsko her.
  • Konkurrence - en let sko gør dig hurtigere når startskuddet lyder, og du vil flyve afsted i jagten på en ny PR. En konkurrencesko er kendetegnet ved sin lave vægt, høje fleksibilitet og skal kunne udnytte din energi optimalt.
  • Natural Running - med en sko, der er lavet til at du skal lande længere fremme på foden, med en tynd sål, lav hæl og vægt, høj fleksibilitet og intet tåspring, er det nemmere at løbe ”naturligt”. Kan fint bruges som træningsredskab, ved siden af den almindelige træningssko, til at gøre dig til en bedre løber. Læs mere om Natural Running og løbeteknik her.
  • Vinter - løb om vinteren kan klares med et par almindelige sko, men er sjovere i en sko, der er tæt i overdelen, grov i sålen, og måske endda udstyret med pigge, der kan gribe fast i det glatte underlag.
  • Træning - træner du meget er det en god idé, at skifte mellem forskellige sko, både for at ændre belastningen fra gang til gang, men også fordi, at det er rart at variere sit fodtøj og løbeoplevelsen fra tid til anden.

Snøretips

Hvis du har ondt ovenpå foden, høj svang eller smal fod, så skulle du overveje at snøre din sko anderledes - så får du en langt bedre pasform i skoen. Se hvordan her (illustrationen gælder for venstre fod):

Snøretips.