0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Warning message

The subscription service is currently unavailable. Please try again later.

Trailløb for nybegynderen (og den garvede)

Trailløbsbølgen buldrer over kloden. Der sker i disse år en eksplosiv vækst i antallet af trailløb, og flere og flere motionister kaster sig frådende over denne nye dille. Med god grund. Uanset om du er nybegynder eller garvet løber, byder naturen på enestående træningsmuligheder. I skoven kan du glemme tid og sted, nyde freden og holde fokus på de smukke omgivelser, frem for gps-urets angivelser af tempo.

Af Bjarke Kobberø, cheftræner i Running26. Foto: Salomon.

Rigtig mange oplever at det giver nyt liv og inspiration i træningen, og mange herlige oplevelser. Samtidig tilbyder naturen typisk et blødere underlag end den asfalt, vi ellers tromler rundt på. Det er mere skånsomt, og det afvekslende underlag tilbyder også en mere varieret aktivering af muskulaturen.

Udover at være super inspirerende er trailtræning også hamrende effektivt. De konstante temposkift, de hårde bakkeløb og balanceringen er alt sammen rendyrket guf for din formkurve, også selvom dine største mål for året er mere klassiske landevejsløb.

Teknisk grundkursus

Uanset om du skal forcere bakker, mudder, løbe slalom langs smalle stier eller hvad skover nu ellers kan byde på af herlige udfordringer, er der nogle grundlæggende tekniske fokuspunkter du med fordel kan stille skarpt på. Primært gælder det om at holde en høj skridtfrekvens, altså tage mange, korte(re) skridt. Det gør dig i stand til hurtigt at reagere på de udfordringer, der hele tiden dukker op og vil sikre at du effektivt forcere kupering og variation i ruten.

Op af bakke er det afgørende med den hurtige skridtfrekvens, kombineret med et stærkt armtræk og højt knæløft - så suser du op.

Ned af bakke gælder det igen om at holde en god skridtfrekvens, og prøve ’at give slip’ og føle at du lader benene rulle under dig, så du ikke løber med for stor opbremsning i hvert skridt.  Udover at gå langsommere smadrer det dine lår. Dårlig kombination.

Sørg altid for at holde dig rank og kigge nogle meter frem, så du er forberedt på rutens udvikling.

Kom ud og leg i naturen, prøv forskellige teknikker af og opbyg din egen erfaringsbank med hvordan du føler du bedst klarer forskellige forhindringer. Søg gerne nye ruter og vær aldrig bange for at søge væk fra stierne og løbe ind gennem skoven.

Inspiration til træningsmuligheder

Der findes efterhånden mange trailløbs/MTB-stier i skovene rundt om i Danmark. Men det smukke ved trailløb er i sagens natur at det bare kræver en skov eller lignende, så kan du boltre dig. Kernen er som skrevet det legende element, så se om ikke der er en skov i nærheden og løb frit derudaf. Husk eventuelt mobiltelefon og dankort, hvis det er et område du ikke er velkendt i – det kan jo ske at man ender et sted man ikke lige kan finde hjem fra.

Skal der lidt ekstra kolorit på kan det være en god ide at deltage i officielle løb. Vi afvikler selv med stor succes en række XTERAA-stævner, der både inkluderer trailløb, og offroadtriatlon. Her kan vi virkelig mærke den stærkt stigende interesse for at boltre sig i naturen, og her deltager løbere og triatleter på alle niveauer (www.xterranordic.com). Garmin Trailman og Salomon Trailtour er andre gode bud.

Skal det have et ekstra pift er der mange steder i Danmark opstillet O-løbsposter, hvor du kan hente kort på nettet. Det er hamrende sjovt og gør løbet i skoven om muligt endnu mere legende. Du printer et kort, en del findes med allerede angivne forslag til ruter. Læs meget mere og find kort her: www.findveji.dk

Udstyrsguide

Det er især afgørende med et par specialdesignede trailsko. Udvalget er efterhånden enormt, og nøglen er at finde et par der har en god pasform. Skoen vil typisk være opbygget med en stærkt profileret sål, der sikrer et stærkt vejgreb, uanset om du løber i terræn, mudder eller hvad turen nu ellers kan byde på. Overdelen vil ofte være mere eller mindre vandtæt, for at ruste dig mod kolde, våde fødder og hvad det fører med sig, når der løbes over længere distancer. Trailskoene er oftest noget mere robuste end normale løbesko, så de kan modstå alle de sten, rødder og andet godt de banker mod på deres vej.

Afhængigt af  hvor offroad du begiver dig, kan det være en god ide med lange tights/løbebukser, for at undgå rifter og lignende. Til de længere ture vil en væske-vest/rygsæk være et hit, så du er sikker på at have væske/energi nok til rådighed. Det er jo ikke just sikkert at du lige render ind i en velassorteret kiosk derude i det grønne.

Du kan finde vores brede udvalg af udstyr her:

Vi løber trail fra butikkerne ca. 2 gange årligt, og vil du gerne holdes opdateret om hvornår vi løber igen næste gang, så kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev her, og få besked med det samme når vi løber igen.