0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Julegaver byttes t.o.m. 31/1 '17 / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Warning message

The subscription service is currently unavailable. Please try again later.

Så let kommer du i gang med triatlon

Triatlon er super hipt, og i medierne (og blandt vores venner) hører vi om alle dem, der træner sig op til Ironman, Halv Ironman og andre vilde præstationer, men heldigvis er triatlon meget mere end det. Læs her, hvor let det egentlig er at komme i gang med triatlon.

Foto: Jacques Denhbostel

Mange forbinder triatlon med havbadedragt til tusinder af kroner, cykler så dyre som biler, tristyr, dråbehjelme og stramt kompressionstøj på veltrænede atleter, der ligner dem i bladene. Men sådan behøver det ikke at være! Din almindelige badedragt, et par svømmebriller, din hverdagscykel og dine løbesko er faktisk super fint. Der er nemlig rigtig mange triatlonstævner, der byder på kortere distancer, hvor du kan være med, hvis du er i nogenlunde form og kan holde dig oven vande i et svømmebassin.

Tre ugentlige træningspas er nok

Triatlon er ikke nødvendigvis mere tidskrævende end løb - går du efter de kortere distancer er tre træningspas om ugen nok - et med svømning, et med cykling og et med løb. Det betyder at alle os, der synes, det er sjovt at udfordre os selv, men IKKE bruger 10-20 timer om ugen på træning, også sagtens kan være med.

Træningen kan bestå af at gøre din transport til din cykeltræning, hvis du alligevel cykler på arbejde. Her handler det blot om at træde lidt hårdere i pedalerne, så du får pulsen op og sørge for at få lidt ekstra  kilometer på turen ved at cykle en omvej, så du får udholdenheden med dig. Svømningen er ofte den disciplin, der skræmmer folk væk, men med en ugentlig almindelig brystsvømingstur i den lokale svømmehal kommer du rigtig langt. Og løb én ugentlig løbetur - så kan du kalde dig triatlet!

En god idé er at træne skiftene mellem disciplinerne, der også er en del af tri-sporten. Tag dine løbesko på, hop op på cyklen og kør en tur. Stop cykelturen, spring af cyklen og løb et par km. Benene vil føles som gummi og være tungere end de plejer, men det er en del af præmissen. Med tiden vil du blive meget bedre til at gå fra cykling til løb.

Motionsløber til triatlon

Foto: Stine Sophie Winckel

En badedragt, en hverdagscykel og et par løbesko er rigeligt udstyr

I triatlon er der utrolig meget (dyrt) udstyr, og det kan du bruge formuer på. Men hvis det ikke handler om at komme på podiet, så er det fint nok med en almindelig cykel (til mange stævner cykler folk bare på deres hverdagscykler), en hjelm, en badedragt og et par løbesko - til de fleste stævner. Det er en rigtig god start. Så kan du altid udvide udstyrsgarderoben, når du er kommet i gang og har fået blod på tanden.

Inden du melder dig til et tristævne, skal du lige være opmærksom på, at der til stævner, der afholdes i åbent vand, kan være krav om, at deltagerne skal svømme i en havsvømmedragt.

Find dit næste tristævne her.

Tritræning er supertræning

En bonus er, at triatlon er en alsidig træningsform, der styrker hele kroppen, og derfor også giver mindre risiko for overbelastningsskader. Hver for sig belaster de tre discipliner kroppen ensidigt og kan give større risiko for skader, men i triatlon skifter du mellem svømning, cykling og løb i din træning og får derved trænet hele kroppen. Det smarte er også, at hvis du mærker tegn på en skade, kan du vælge en disciplin, der ikke belaster den del af kroppen. De vekslende træningsmuligheder er ligeledes med til at opretholde motivationen og derved holde træningen i gang og formen oppe.

De fleste stævnedistancer ser sådan her ud:

  • Ironman (3,8 km svømning, 180 km cykling, 42,2 km løb)
  • Lang Triathlon (4 km svømning, 120 km cykling, 30 km løb)
  • 1/2 ironman (1,9 km svømning, 90 km cykling, 21,1 km løb)
  • 1/4 ironman (950m svøming, 45 km cykling, 10,5 km løb)
  • OL distance (1500m svømning, 40 km cykling, 10 km løb)
  • Sprint distance (750m svømning, 20 km cykling, 5 km løb)
  • 1/10 ironman eller 4,18,4: (400m svømning, 18 km cykling, 4,2, km løb)