0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kundeservice
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Warning message

The subscription service is currently unavailable. Please try again later.

Gode råd og grej til løb i sommervarmen

At løbe en tur i Sommerdanmark er vidunderligt, men kræver, at du tager dine forholdsregler, hvis du løber når solen står højest på himlen. Læs hvordan du får en god løbeoplevelse uden solstik og ubehag.

Vend dig til varmen

Alle løbere kan nok erindre, hvordan det føles at løbe på den første rigtige sommerdag, hvor varmen nærmest føles kvælende, så kroppen ikke vil flytte sig ud af stedet. Det er kroppens naturlige reaktion på den skiftende temperatur. Så snart kroppen har fået indstillet termostaten, er det ikke noget problem at løbe i sommervarmen. Men giv lige kroppen lov til at akklimatisere sig inden du prøver at sætte en ny personlig rekord. Tag den med ro i starten og skru op for tempoet, hvis du føler, at kroppen er klar til at arbejde.

Løb før kl. 12 og efter kl. 15

Da vi løbere naturligt bliver udsat for solens stråler, når vi træner udendørs, anbefaler Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden derfor, at du begrænser din træning i tidsrummet mellem kl. 12 og kl. 15, hvor solens UV-indeks er på sit højeste. For meget UV-stråling kan give solskader og -skoldninger, og øger dermed risikoen for at udvikle kræft i huden.

Læs mere om Kræftens Bekæmpelse og Trygfondens "Solkampagne" her.

Mange løbere har glæde af at løbe enten tidligt om morgen eller om aftenen, hvor temperaturen er lav, og hvor det stadig er lyst. Det kræver blot, at du har styr på, hvordan du timer din måltider, så du ikke får ondt i maven ude på løbeturen. Læs mere om løb og timing af måltiderne her.

Er du nødsaget til at løbe, når solen står højest på himlen, så prøv så vidt muligt at løbe hvor der er skygge, hvilket fx kunne være i skoven. 

Få styr på væskeindtaget

Normalt vil man anbefale, at du bør indtage væske under løbeturen, hvis den er af ca. 1 times varighed eller længere. Under varme forhold vil man dog allerede anbefale det ved løbeture på over 30 min.

At det er varmere i vejret betyder ikke, at kroppen kan optage en højere mængde væske undervejs. Kroppen kan ca. optage 1 liter i timen, og jo varmere det er, desto vigtigere er det, at du nærmer dig denne grænse i dit væskeindtag.

Husk, hellere at drikke små hyppige slurke end én stor.

Skal du løbe lange ture, hvor du sveder meget, kan det være en god idé, at indtage lidt salt undervejs for at opretholde saltbalancen. Det kunne fx. være Saltsticks.

Ligeså vigtigt er det, at din væskebalance er i orden, inden du løber afsted. Sørg derfor for at have drukket tilstrækkeligt med væske inden løbeturen. Brug urinen som indikator for, om væskebalancen er OK - er urinen mørk, så har du drukket for lidt, er den klar, så kan du stikke afsted.

Du kan optimere dit væskeoptag ved supplere vandet med elektrolytter og salte. Det kan meget nemt gøres ved at smide en lille tablet i drikkedunken, som også giver vandet lidt smag uden at tilføre ekstra kalorier. Prøv fx. High5 Zero Tabletterne.

Køl hoved og hænder ned undervejs

Da triatleten Torbjørn Sindballe kørte ironman på Hawaii tilbage i 2005, forsøgte han sig med at køle hoved og hænder ned for at undgå, at kroppen skulle koge over. Til selve konkurrencen løb Torbjørn Sindballe med en latexhandske fyldt med is, og det havde en mærkbar effekt på hans puls og derved hans præstation.

Prøv derfor om du kan slå løberuten forbi steder, hvor du kan få lidt vand i hovedet og på hænder og underarme. 

Udstyr til sommerløb

Du kan nemt optimere løbeoplevelsen ved at tilpasse løbegrejet til sommersolens udfordringer.

Husk solcremen

Beskyt huden med en god solcreme, der er modstandsdygtig overfor vand og sved, og som giver en effektiv beskyttelse med solens skadelige UVA og UVB stråler.

Slap af i øjnene med et par solbriller

Solbriller er noget af det løbeudstyr, som man ikke helt er klar over, hvor stor glæde man har af, før at man har prøvet det. Men når først den sunde fornemmelse af ikke at skulle knibe øjnene sammen indtræffer, føles det fantastisk. Tag derfor et par gode solbriller på, der giver en effektiv beskyttelse, og som samtidig har en behagelig pasform på dit ansigt. Solbriller findes i et væld af designs og pasformer, og fås med meget specifikt udviklede linser til alle lysforhold. Til løb i høj solskin bør du gå efter et par solbriller med mørke linser. 

Se vores store udvalg af solbriller her.

På med kasketten

Det er ikke kun for at se smart ud, at mange løbere bruger en kasket eller en skygge, når de løber. Kasketten/skyggen har to klare fordele:

  1. Den skærmer af for sollyset, så du kan slappe af i øjnene.
  2. Den opfanger sveden, så den ikke løber ned, og svier i øjnene.

Se vores store udvalg af kasketter og skygger her.

Medbring væske

Med et godt væskebælte er det ikke noget problem at medbringe væske på løbeturen. Derved kan du løbende drikke lidt væske, så du undgår at dehydrere på de lange ture. Væskebælter kan fås med alt fra én til 5 flasker og også som rygsæk.

Se udvalget af væskebælter her og væskerygsække her.

Undgå vabler med gode løbestrømper

Vabler opstår som en kombination af fugt og friktion. Derfor er det vigtigt, når du løber i varmen, at du bruger en tyndere løbestrømpe, der sidder tæt til foden, og som leder fugten effektivt væk fra fødderne, så de holdes tørre og komfortable. 

Se vores store udvalg af løbestrømper her: til herrer og til damer.

Klæd dig let, lyst og luftigt

Jo varmere det er, des rarere er det at løbe i så lidt tøj som muligt. Klæd dig i tøj, der sidder let og luftigt omkring kroppen, så luften kan ventileres omkring kroppen og derved køle dig ned. Undgå for mørke farver, der nærmest suger varmen til sig. Langt det meste løbetøj har UV-beskyttelse indarbejdet i materialet, så det beskytter huden mod solens skadelige stråler. 

På overkroppen er en ærmeløs trøje eller top et oplagt valg, så hudens frie overfladeareal er så stort som muligt. På benene er et par korte tights eller shorts det helt rigtige, alt efter hvad du synes, der er rarest.

Skal du være ude i mange timer i direkte sollys, kan det være en god ide, at dække huden til med tyndt og lyst tøj, der beskytter huden effektivt.

Du finde masser af fedt sommerløbetøj her på loberen.dk:

Med disse gode råd in mente burde du uden problemer kunne løbe hele sommeren. Så på med løbeskoene og derudaf - god tur!