0
Unique selling points
Gratis fragt v. køb over 750kr. / Køb og afhent i butik
Kontakt online
86120180
KL. 10-17 MAN-FRE

Sådan klæder du dig på til vinterløb

Når vinteren for alvor banker på, er det fristende at blive inde. Det er frysende, og det virker for mange lidt mere belejligt at putte sig i sofaen frem for at løbe ud i den bidende kulde - men det går selvfølgelig ikke. Træningen kalder, og med den rigtige påklædning kan turen også blive en del mere behageligt. Læs med her, hvor vi kommer med et par gode råd til påklædningen.

Når luften bliver koldere, vejene plørede, og mørket lægger sig som en tung dyne over by og land, kan det være svært at finde motivationen til at løbetræne. Så hvordan får man overhovedet slæbt sig ud i kulden og mørket? Et godt sted at starte er med det rigtige udstyr – det vil sige tøj, der kan holde en tør og varm uanset vinterens genstridigheder.

For at vi fungerer optimalt, og vi har det behageligt, skal kroppen være i varmebalance. Det er den, når kroppens varmetab og varmeproduktion stemmer overens. I hvile vil kroppen forsøge at opretholde en temperatur på omkring 37 grader. Under fysisk arbejde er det imidlertid en fordel at have en højere kropstemperatur, da de processer, der leverer energi til muskelarbejdet, fungerer optimalt ved højere temperaturer. Jo varmere en muskel er, desto bedre bliver præstationen. Under hårdt fysisk arbejde er kroppen faktisk i en febertilstand, og kropstemperaturen kan således uden problemer komme op på 40 grader. 

Hvordan vælger man det helt rigtige løbetøj til vinterløb? Jamen, skal det ikke bare være så varmt som muligt? Ikke rigtigt. Det skal være varmt, bevares, men det vigtigste er, at det hjælper dig til en effektiv svedtransport, så den våde sved ikke bliver på kroppen og køler den ned. Når du sveder, bliver dit tøj sjovt nok vådt, og er det ikke gearet rigtigt til at lede sveden væk fra kroppen, bliver kroppen afkølet, og det betyder mistet performance. Det går ikke.

Husk på, at det er den stillestående luft omkring kroppen, der isolerer. Når vi løber om vinteren, afgiver vi en masse varme til omgivelserne, da der er stor forskel på hudens og den omgivende lufts temperatur. Derudover varmes den luft, der er tættest på huden, op af kroppen og stiger til vejrs.

Hvordan undgår jeg, at ørene og fingrene fryser af?

De fleste har vist nok prøvet, at fingrene er stivfrosne og ørene er ildrøde af kulde om vinteren. Det er ikke rart, og det er heller ikke rart, når man løber. Det kan næsten ødelægge ens løbetur. Derfor er handsker og hue/ørevarmer en rigtig god idé, men det varierer meget fra løber til løber. Nogle vil gerne have varmet hænderne og ørene ved 10 grader, mens andre skal under frysepunktet, før det bliver nødvendigt.

Det handler om at prøve sig frem, og så afhænger det af tykkelsen på dine handsker eller hue. De kan fås i mange forskellige varianter. Som tommelfingerregel skal du gå efter en hue/handske, der er lidt tyndere end det, du ville tage på, hvis du skulle ud og gå.

Se vores udvalg af hovedbeklædning til dame og herre.

Se vores udvalg af handsker til dame og herre.

Løbere i sneen

Hvad skal jeg have på overkroppen?

Du har garanteret hørt om det før. Trelagsprincippet. Det er den mest effektive måde at holde sig varm på, og du kan nemt justere tøjet alt efter vejrforholdene.

Inderlaget

Inderst på kroppen kan du tage et tyndt, tætsiddende baselayer (svedundertrøje) på. Det vigtigste er, at dit baselayer er svedtransporterende og elastisk, så det fjerner fugten og er behageligt at have på. Du kan også med fordel gå efter et inderlag af polyester, der er bedre til at transportere sveden end fx uld og bomuld. Uld har til gengæld den funktion, at det isolerer, selvom det bliver vådt. Det skyldes, at uld er en såkaldt hulfiber, der indeholder luft, og derfor er der altid stillestående luft omkring kroppen, hvilket jo isolerer.

Se vores udvalg af undertrøjer dame og herre.

Mellemlaget

Det isolerende lag. Formålet med mellemlaget er at give kroppen og varmen og modtage fugten, der kommer fra det inderste lag. Tænk også her over svedtransporten, når du køber ind til mellemlaget. Handler du i vores butikker, vil vores personale forklare dig meget mere om, hvad du kan kigge efter.

Den danske vinter har det dog med at være mild. Derfor kan mellemlaget for mange også undværes, hvis yder- og inderlaget er i orden. Igen er det vigtigste, at du prøver dig frem - vi er alle forskellige.

Se vores udvalg af trøjer til herre og dame.

Yderlaget

Det skal først og fremmest være vindtæt. Det skal det, fordi vinden fjerner den isolerende varme omkring kroppen, så vi bliver afkølet. I vores sortiment har vi et par forskellige bud, og det er vigtigt, at du prøver det på, før du køber. Din jakke må ikke være for tyk, mens den skal være vindtæt over det hele - og det er rigtig mange jakker i vores sortiment - men vi vil stadig anbefale, at du kommer ind i en af vores butikker og prøver jakkerne på først, da materiale, vægten, pasformen osv. varierer. Du finder hurtigt ud af, at jakkerne er forskellige, og derfor anbefaler vi, at du prøver dem på for at finde den rigtige.

En anden mulighed kan være at investere i en løbevest. De kan både være refleksive, og så er de typisk vindtætte på kroppen. Du har (åbenlyst) armene fri, men her fryser vi heller ikke helt så meget, og de to andre lag er derfor ofte nok. Igen, det varierer fra løber til løber.

Se vores udvalg af jakker til dame og herre.

Se vores udvalg af veste til dame og herre.

Løber i sneen 2

Benene

Typisk springer de fleste lagdelingen over, da et par tights af forskellige tykkelser er rigeligt. Dog er der nogle, der har gavn af endnu mere beskyttelse, når Kong Vinter er rasende og temperaturen føles som Antarktis. Vi hører fra tid til anden om løbere, der får ømme led af den bidende kulde, og her vil vi foreslå, at man tager et par helt tætsiddende underbukser (det kan være skiunderbukser) og en par tynde tights udover.

Det kan også være et par løsere bukser udover dine skiunderbukser eller tights, så det ikke kommer til at føles for stramt til din smag. Det  burde give den nødvendige beskyttelse til løberen, der søger endnu mere isolation for kulden.

Se vores udvalg af tights til herre og dame.

Se vores udvalg af bukser til herre og dame.

Fødderne

Vi får ofte spørgsmål om folk, der søger sko, som står fast på isglatte underlag. Og det er et godt spørgsmål. Vi sælger ikke løbesko, der er decideret lavet til at løbe på is. Her er det nødvendigt, at man finder steder at løbe, hvor det ikke er iset til. Løber du i skoven, kan du, som altid, med fordel vælge et par trail-sko, der hjælper dig til at stå fast på det ujævne underlag.

Det er vigtigt, når du investerer i løbesko om vinteren, at du sørger for, du har plads i forfoden. Det giver dig mulighed for at have en tykkere løbestrømpe på, der kan være nødvendig for at holde varmen. Kom derfor ind i en af vores butikker, så vi kan undersøge, om du har den rigtige størrelse sko, eller om du måske vil have gavn af at gå et halvt nummer op om vinteren.

Se vores udvalg af sokker her til herre og dame.

Se vores udvalg af trail-sko til herre og dame.

Intensiteten er afgørende

Tænk over, hvor stor intensitet du har tænkt dig at træne med, når du klæder dig på. Jo hårdere intensitet, jo mindre tøj. Det er ganske enkelt, fordi kroppen genererer mere varme, når du løber stærkt. Derfor har du måske også lagt mærke til, at eliteløberne står i bare ben og arme, selvom termometeret viser minusgrader. Det er simpelthen, fordi kroppen skal på overarbejde og producerer mere varme, at de kan nøjes med at stå i nærmest ingenting.

Få mere at vide

I vores butikker kan vi fortælle dig meget mere om de enkelte produkters egenskaber, og om hvordan du med fordel kan sammensætte dem alt afhængig af vejrforholdene, og i forhold til hvad du allerede har hjemme i skabet. Så kig forbi og få en snak med os.